Sunday, September 1, 2013

SYEIKH ATIYATULLAH AL LIBI ,EMIR TANDZIM AL QAEDA WILAYAH PAKISTAN-AFGHANISTAN



Syaikh Athiyatullah Al-Libi @ syaikh Abu Abdurrahman Jamal bin Ibrahim As-Syitiwi Al-Misrati adalah Emir tanzhim Al-Qaeda wilayah Khurasan, iaitu Afghanistan dan Pakistan.

Syaikh Athiyatullah Al-Libi atau syaikh Jamal Ibrahim Asy-Syitiwi semoga Allah merahmatinya adalah seorang yang tidak seperti kebanyakan laki-laki lainnya. Allah Ta’ala mengumpulkan pada diri beliau ilmu syar’i, hikmah (kebijaksanaan), kesantunan, kepimpinan dan ditambah sifat-sifat istimewa beliau yang lain seperti banyak berdiam dan berfikir secara mendalam atas berbagai urusan.

Beliau lebih gemar untuk perlahan dan berhati-hati serta tidak tergesa-gesa kerana beliau beranggapan terlalu tergesa-gesa akibatnya tidak baik. Hal ini dibuktikan oleh siri penulisan beliau yang berjudul “unfudz ‘ala rislika” (berjalanlah dengan pelan-pelan dan hati-hati) dalam majalah Thalai’ Khurasan.

Selain itu,beliau adalah seorang pakar dan ahli dalam urusan-urusan dan tugas-tugas jihad yang dipertanggungjawabkan kepada beliau dalam medan jihad (Afghanistan dan Pakistan) ini. Beliau juga menjadi pemimpin atas persoalan-persoalan khusus di medan-medan jihad lainnya di pasukan beliau.

Demikian pula Allah Ta’ala mengaruniakan firasat kepada beliau, suatu hal yang membuat orang sangat kagum ialah ketajaman firasat beliau. Sejarah perjalanan jihad beliau di beberapa medan jihad memberikan beliau pengalaman yang besar dan banyak dalam mengatur urusan-urusan jihad.
Syaikh Athiyatullah Al-Libi adalah seorang penuntut ilmu syar’i. Di antara ulama tempat beliau menimba ilmu adalah syaikh Abdullah Al-Faqih. Beliau juga menuntut ilmu syar’i di Mauritania menjadi anak murid sejumlah syaikh dan ulama di sana.
Akhlak-akhlak dan peribadi syaikh Athiyatullah Al-Libi adalah seorang ayah yang penyayang dan ibarat abang kepada mujahid-mujahid pimpinan nya.Beliau tidak mengambil manfaat dari seseorang di bumi jihad melebihi manfaat yang mereka (mujahid2 pimpinan nya) ambil dari diri beliau, iaitu manfaat berupa nasihat dan pengarahan dalam seluruh bidang,seperti bidang syariat, bidang pemikiran, bidang politik dan lain-lain

Syaikh Athiyatullah Al-Libi dilahirkan di kota Misrate, Libya pada tahun 1969 M.Beliau berangkat ke Afghanistan untuk berjihad pada akhir tahun 1988 M. Di Afghanistan, beliau bergabung dengan tanzhim (organisasi) Al-Qa’eda pimpinan syaikh Usamah bin Ladin di kem militer Jaji.

Syaikh Athiyatullah Al-Libi bergabung dengan tanzhim Al-Qaeda sejak awal didirikan. Beliau telah turut serta dalam beberapa pertempuran terbesar di Afghanistan, seperti penaklukan kota Khost. Beliau memiliki kepakaran dan kemahiran pada penggunaan meriam dan mortar.Juga dalam bidang Peledak.

Ketika Afghanistan berhasil dibebaskan Soviet Union, syaikh Athiyatullah rahimahullah berangkat ke Sudan untuk bergabung dengan para pemimpin tanzhim Al-Qaeda yang telah berada di sana, termasuk syaikh Usamah bin Ladin rahimahullah sendiri.

Beliau kembali ke rahmatullah pada bulan suci bulan Ramadhan 1432 H di Afghanistan setelah di bedil rudal pesawat Tentera AS. -Al Fatihah.

DI PETIK DARI PENULISAN
Syaikh Abu Bara’ Al-Kuwaiti
Majalah resmi terbitan tanzhim Al-Qaeda Khurasan, Thalai’ Khurasan edisi 21/Ramadhan 1433 H

No comments:

Post a Comment