Monday, October 7, 2013

AS tangkap pemimpin Al-Qaeda


TRIPOLI - Tentera Amerika Syarikat (AS) berjaya menangkap seorang pemimpin kumpulan militan Al-Qaeda di Libya yang dikaitkan dengan pengeboman Kedutaan AS di timur Afrika pada tahun 1998.
Suspek itu, Nazih Abdul-Hamed al-Ruqai yang turut dikenali sebagai Anas al-Libi dikehendaki oleh AS sejak lebih sedekad lalu.
Penangkapannya memberi tamparan hebat kepada organisasi Al-Qaeda yang pernah diterajui oleh Osama bin Laden.
Menurut beberapa anggota keluarganya, kumpulan lelaki bersenjata menaiki tiga buah kereta memberkas Anas di luar kediamannya di Tripoli.
Anas dipercayai kembali ke Libya semasa perang saudara pada tahun 2011 yang menyaksikan bekas pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi digulingkan dan dibunuh.
Abangnya, Nabih berkata, tiga kende- raan mengepung pemimpin Al-Qaeda berusia 49 tahun itu semasa dia meletakkan kereta di luar rumahnya pada pagi kelmarin selepas solat subuh.
Sementara itu, pegawai AS yang enggan namanya didedahkan berkata, tiada kecede- raan berlaku ke atas tentera AS dalam operasi tersebut.
Anas merupakan senarai individu paling dikehendaki Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dengan ganjaran sebanyak AS$5 juta (kira-kira RM15.9 juta).
Suspek pernah didakwa di mahkamah persekutuan di New York kerana dituduh terlibat dalam pengeboman Kedutaan AS di Dar es Salaam, Tanzania dan Nairobi, Kenya pada 7 Ogos 1998.
Insiden itu mengorbankan lebih 250 orang.
Anas yang merupakan penuntut keju- ruteraan elektronik dan nuklear dari Universiti Tripoli dipercayai menjadi pakar komputer untuk Al-Qaeda, selain se- orang aktivis anti-Gaddafi. - AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1007&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2gzooRXFV 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment