Tuesday, December 3, 2013

Serah kuasa, atau...

Bangkok: Pemimpin tunjuk perasaan antikerajaan Suthep Thaugsuban semalam memberi kata dua kepada Perdana Menteri Yingluck Shinawatra supaya menyerahkan kuasa kepada rakyat dalam tempoh dua hari.
Bercakap kepada pemberita di kompleks kerajaan di Bangkok, Suthep berkata kata dua itu dinyatakan ketika dia mengadakan perjumpaan bersama semua pegawai atasan tentera, termasuk Panglima Tentera Thailand, tentera Jeneral Prayuth Chan-Ocha pada jam 8.30 malam kelmarin.

Bagaimanapun, Suthep tidak mendedahkan lokasi pertemuan berkenaan, sebaliknya berkata ia diadakan bukan untuk mencari jalan berunding dengan Yingluck.
“Sebaliknya pertemuan berkenaan dibuat untuk menegaskan pendirian Jawatankuasa Pembaharuan Demokratik Rakyat (PDRC),” katanya.

Menurut Suthep, peletakan jawatan Yingluck dan pembubaran parlimen tidak mencukupi untuk menyelesaikan konflik politik di Thailand. “Tiada rundingan dan tiada kompromi. “Selepas ini tiada lagi pertemuan sehingga kemenangan berpihak kepada rakyat,” katanya. Suthep berkata, tentera juga menegaskan mereka akan memihak kepada kepentingan negara. Sementara itu tiada sebarang pengesahan mengenai dakwaan Suthep, sama ada daripada tentera atau pejabat Yingluck. - Agensi
Foto
PENUNJUK perasaan antikerajaan Thailand mengibarkan bendera kebangsaan ketika disembur air di Bangkok, semalam.

No comments:

Post a Comment