Thursday, February 6, 2014

Bagus tak naik tol tapi...


 SINAR HARIAN
Rafizi Ramli
Rafizi Ramli
6 Februari 2014



SHAH ALAM - Susulan keputusan kerajaan tidak menaikkan kadar tol tahun ini disambut dengan dua seruan oleh PKR.

Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli menggesa supaya pemegang konsesi yang telah mendapat pulangan modal dari pelaburan tidak terus mengenakan tol pada kadar yang tinggi.

"Perjanjian konsesi perlu dikemaskini dengan angka terbaru kadar kenderaan yang menggunakan dan perbelanjaan pengurusan dan penyenggaraan yang terkini supaya kadar tol yang disemak nanti bukanlah untuk memberi keuntungan berlipat kali ganda kepada pemegang konsesi," tambahnya lagi.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam mengumumkan kerajaan tidak akan menaikkan kadar tol tahun ini.

Sehubungan itu katanya, kerajaan perlu menyediakan RM400 juta sebagai pampasan kepada syarikat konsesi terbabit.

Menyifatkan pengumuman Muhyiddin sebagai kejayaan rakyat, Rafizi berkata, sekiranya kedua-dua konsep mudah itu dilaksanakan dalam rundingan konsesi tol, sudah tentu tidak ada syarikat yang mendapat kadar keuntungan sehingga 50 hingga 60 peratus.

"Keuntungan yang berlipat kali ganda dari pelaburan dan kos ini menunjukkan bahawa perjanjian konsesi sekarang benar-benar berat sebelah," tegas Ahli Parlimen Pandan ini.

Sehubungan itu, beliau menyeru Kabinet mempertimbangkan dua konsep yang dicadangkannya menerusi rundingan semula yang dibuat pihak berkenaan.

No comments:

Post a Comment