Thursday, March 27, 2014

Bendera Rusia berkibar di seluruh pangkalan tentera di Crimea



SEBUAH kapal tentera laut Rusia, Aleksandrovets berada di Pelabuhan Sevastopol, dalam wilayah Crimea di Ukraine kelmarin.- REUTERS


MOSCOW - Bendera Rusia kini berkibar di semua fasiliti tentera di Crimea susulan tindakan Moscow merampas wilayah berkenaan daripada Ukraine, kata seorang jeneral Rusia semalam.
Pengumuman oleh ketua staf tentera, Jeneral Valery Gerasimov itu dibuat selepas askar-askar Rusia menyerbu pangkalan tentera laut terakhir yang masih mengibarkan bendera Ukraine di Crimea kelmarin.
"Bendera Persekutuan Rusia telah dikibarkan di semua 193 kemudahan tentera di Crimea," kata Gerasimov seperti yang dipetik oleh agensi berita RIA Novosti.
"Anggota-anggota keselamatan Ukraine yang mahu meninggalkan Crimea bebas berbuat demikian dengan menaiki kereta api," tambahnya.
Menurutnya, sekitar 1,500 askar Ukraine yang berkhidmat di Crimea telah mendaftarkan diri di sebuah pusat pendaftaran di ibu negeri Crimea, Simferopol untuk meninggalkan wilayah berkenaan.
Pada bulan ini, Rusia menawan Crimea daripada Ukraine tanpa mengira kemarahan masyarakat antarabangsa dan menjadikannya sebahagian daripada wilayah negara itu. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0327&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2x72DQSQV 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment