Thursday, March 27, 2014

Ukraine mahu latihan tentera


Permintaan Oleksandr Turchynov itu dibuat selepas ketua turus tentera Russia mengumumkan di Moscow bahawa Kremlin kini menguasai keseluruhan 193 pangkalan tentera Ukraine di rantau Laut Hitam itu. 
Turchynov berkata, Ukraine mahu melaksanakan dua set latihan ketenteraan dengan AS pada musim panas ini dikenali sebagai Rapid Trident dan Sea Breeze yang sebelum ini tidak menyenangkan Russia terutama Sea Breeze yang sebelum ini diadakan di Crimea - pangkalan bagi Armada Laut Hitam Russia. 

Bagaimanapun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini latihan berkenaan dilakukan di sebuah lagi pangkalan tentera Ukraine di Odessa.
Foto
TENTERA Ukraine berkereta kebal berhampiran sempadan Russia di perkampungan Volnovaha di timur Ukraine.

Ukraine turut merancang dua latihan tambahan dengan anggota NATO, Poland, selain operasi darat bersama Moldova dan Romania.

AS sebelum ini mencadangkan pemotongan perbelanjaan sebanyak 28 peratus bagi inisiatif Pentagon yang menyokong pemodenan tentera Ukraine dan negara bekas Soviet lain. 

Namun jurucakap Pentagon berkata, latihan Rapid Trident dan Sea Breeze dijangka tetap diteruskan seperti dijadualkan.- AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/27

No comments:

Post a Comment