• Filem terbaru pelakon komedi Seth Rogen dan James Franco, dalam filem The Interview.Filem terbaru pelakon komedi Seth Rogen dan James Franco, dalam filem The Interview.

PEMIMPIN Korea Utara nampaknya tidak terhibur dengan filem terbaru pelakon komedi Seth Rogen dan James Franco, dalam filem The Interview.

Filem tersebut yang berkisar mengenai pembunuh upahan yang menyamar sebagai pembaca berita dalam misi untuk membunuh Presiden Korea Utara.

Ekoran penerbitan filem tersebut, jurucakap bagi Presiden Korea Utara, Kim Jong Un memberitahu, pemimpin negara itu filem tersebut sebagai 'tindakan perang'.

Korea Utara turut menegaskan, pihaknya menjanjikan 'balasan' jika filem tersebut ditayangkan.

Dalam satu kenyataan oleh agensi berita KCNA, seorang jurucakap berkata, pembikinan filem itu adalah hasil dari seorang pengarah yang bersifat samseng.

"Pembikinan dan tayangan filem ini berkisar tentang pembunuhan pemerintah tertinggi kami. Ini adalah tindakan perang dan ganas. Kami tidak akan bertolak-ansur," katanya.

Sementara itu, jurucakap tidak rasmi untuk Kim Jong Un memberitahu The Telegraph, filem itu menggambarkan tindakan Amerika Syarikat (AS) di Afghanistan, Iraq, Syria dan Ukraine.

Dalam perkembangan lain, Rogen berharap Jong Un akan terhibur dengan filem tersebut.

"Saya harap beliau suka," katanya menerusi satu kenyataan yang dimuat naik melalui laman twitter beliau.