Tuesday, September 23, 2014

6 beranak hidup pindah-randah


Rembau: Kesempitan hidup menyebabkan enam beranak yang berpindah dari Alor Gajah, Melaka terpaksa hidup secara nomad dengan menumpang di rumah rakan serta surau sebuah hospital di Seremban sejak sebulan lalu.

Difahamkan, keluarga terbabit hanya membawa beg pakaian dan lebih menyedihkan apabila tiga anak pasangan suami isteri itu juga tidak bersekolah selama sebulan.


Ketua keluarga itu Rahman Ismail, 44, berkata, sebelum ini mereka sekeluarga yang berasal dari daerah ini menetap di Alor Gajah ketika dia bekerja sebagai tukang kebun di rumah seorang doktor.



Menurutnya, dia mengambil keputusan berhenti kerja untuk mencari pekerjaan lebih baik di Seremban dan keluar dari rumah yang disediakan majikannya.


Katanya, nasib mereka sekeluarga sebelum ini mendapat perhatian Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Parlimen Rembau yang menghulurkan bantuan selepas empat hari mereka anak-beranak menghuni surau Hospital Tuanku Ja’afar Seremban.


Menurutnya, sejak sebulan lalu, kehidupan mereka bertambah sukar apabila dia gagal mendapat pekerjaan.

dan terpaksa menumpang tidur di rumah beberapa rakan sebelum mengambil keputusan tinggal di surau itu sementara mendapat rumah lain.


Katanya, isterinya, Zaina Sagap, 46, tidak bekerja manakala empat anak mereka sudah bersekolah iaitu Mohd Rashid, 15, Zuria Ladyliana, 14, Siti Nor Azni,12, dan Mohd Khairulnizam, 9. Sumbangan disampaikan Pengerusi Perkasa Parlimen Rembau Mohd Anas Sudir.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/23

No comments:

Post a Comment