Wednesday, September 17, 2014

Golongan sekular di Bangladesh bantah hukuman mati ke atas ulama diringankan

DHAKA: Keputusan Mahkamah Agung untuk meringankan hukuman mati ke atas seorang ulama terkemuka di sini, kepada penjara seumur hidup, mengakibatkan tercetus pertempuran antara polis dan penunjuk perasaan sekular yang menyifatkan keputusan itu sebagai terlalu ringan.
Dalam keputusan yang di luar jangkaan itu, Mahkamah Agung memutuskan bahawa Delwar Hossain Sayedee, 74, sepatutnya menghabiskan sisa hidupnya di penjara bagi perlakuan jenayah ketika peperangan yang memisahkan negara itu dengan Pakistan.
Hukuman mati ke atas Sayedee tahun lalu oleh sebuah tribunal perang mencetuskan keganasan politik paling dahsyat dalam sejarah negara berkenaan, menyebabkan ribuan anggota polis ditempatkan di sekitar pekarangan mahkamah ketika keputusan dibacakan hari ini.
"Kami menjangka mahkamah akan mengekalkan hukuman mati," kata Peguam Negara Mahbuhey Alam, yang tidak gembira dengan keputusan itu.
Mahbuhey berkata Seyedee adalah penjenayah perang jahat dan 'pendera wanita' yang menjurus kepada pembentukan Bangladesh, yang dulunya Pakistan Timur.
Polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan pancutan air ke arah penunjuk perasaan yang berhimpun di Universiti Dhaka.
Dengan bersenjatakan belantan, polis cuba meleraikan penunjuk perasaan itu yang melaungkan slogan dan melempar batu ke arah mereka.
Sayedee adalah naib presiden Jamaat-e-Islami, parti Islam terbesar di negara berkenaan dan seorang ulama terkemuka dan didapati bersalah Februari tahun lalu. - AFP

No comments:

Post a Comment