Wednesday, September 17, 2014

Jokowi terperangkap


Jakarta: Presiden terpilih, Joko Widodo (Jokowi) didakwa gagal membentuk jumlah Kabinet lebih kecil seperti diinginkannya sebelum ini kerana tekanan daripada pelbagai pihak.

Pemerhati politik dari Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI), Syamsuddin Haris berkata, tekanan dihadapi Jokowi itu dilihat datang daripada ketua Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP) Megawati Sukarnoputri dan juga bakal timbalan presiden Jusuf Kalla.


“Kita lihat pengumuman Jokowi malam tadi (kelmarin). Beliau inginkan Kabinet kecil, tetapi tentangan dihadapi terlalu besar, dari dalam, khususnya Ketua PDI-P dan timbalannya, walaupun Jusuf masih senior,” kata Syamsuddin ketika berucap di seminar mengenai Revolusi Mental di Jakarta.



Menurutnya, Jokowi jelas terperangkap dengan orang di sekelilingnya. “Beliau sepatutnya lebih mementingkan rakyat yang memilihnya secara langsung, bukan tunduk kepada tokoh di sekelilingnya.


“Kerana itu, dari segi jumlah, Kabinet yang bakal dibentuknya tidak berubah, 34 sama seperti Kabinet yang ada sekarang,” kata Syamsuddin.


Beliau bagaimanapun menyambut baik langkah Jokowi menghapuskan jawatan timbalan menteri, kecuali Kementerian Luar Negeri.

Menurut Syamsuddin, tindakan itu dapat menjimatkan perbelanjaan negara.


Jokowi sebelum ini berkata, tokoh profesional dari parti politik akan dilantik sebagai menteri di 16 kementerian dalam kerajaannya.

Ia termasuk menteri kewangan, tenaga, pertanian, tenaga dan sumber asli. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/17

No comments:

Post a Comment