SINGAPURA - Menteri Kanan Negara bagi Pengangkutan Singapura, Josephine Teo berkata, susulan semakan kadar tol oleh Malaysia pada 1 Ogos, 2014, Singapura mengumumkan hasrat untuk memadankan kadar tol baharu yang diumumkan oleh Malaysia dalam masa terdekat.

Dalam jawapan lisan kepada jawapan lisan kepada soalan yang dibangkitkan di Parlimen bahawa dasar memadankan tol, di tambak dan Link Kedua menggambarkan sifat perkongsian kedua-dua lintasan itu dan memastikan pengagihan adil daripada jumlah hasil daripada lintasan-lintasan itu.

Beliau ditanya sama ada Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) bercadang untuk mengkaji semula dasarnya yang sekian lama memadankan bayaran tol di Tambak Johor dan Link Kedua dengan kadar yang ditetapkan oleh Malaysia pada masa depan.

"Tanpa dasar memadankan tol, kadar tol rendah oleh satu pihak mungkin diimbangi oleh kadar tol tinggi yang dikenakan olah pihak lain yang bersaing," kata beliau.

Josephine berkata, tidak ada jaminan bahawa kadar tol yang ditetapkan oleh satu pihak akan menghasilkan jumlah bayaran yang lebih rendah yang memanfaatkan pengguna.

Kepada soalan lain mengenai sama ada kajian telah dijalankan oleh Singapura untuk menilai prospek kadar tol lebih tinggi ke atas premis perniagaan yang beroperasi di zon Iskandar di Johor, Josephine berkata: "Kerajaan mempunyai maklumat yang terbatas mengenai struktur kos dan keadaan pasaran premis perniagaan Singapura yang beroperasi di zon Iskandar di Johor.

Tetapi jelas beliau, akan ada beberapa implikasi terhadap kos mereka.

Dalam hubungan ini, Josephine berkata: "Kami menarik perhatian kepada laporan dalam media Malaysia bahawa pihak berkuasa Malaysia akan mengkaji semula kadar tol.

"Jika Malaysia mengurangkan atau memansuhkan bayaran tol, Singapura akan mengikutinya. Ini dialu-alukan, saya fikir oleh kedua-dua premis perniagaan Singapura dan Malaysia di kedua-dua belah Tambak," kata beliau. - Bernama