Thursday, October 23, 2014

Brunei larang umat Islam sentuh anjing secara sengaja


HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) Negara Brunei Darussalam menegaskan dan menasihati orang ramai di negara itu supaya tidak terikut-terikut dengan apa-apa jua acara atau program yang bercanggah dengan hukum syara', amalan beragama, kepentingan awam, keharmonian beragama, tatasusila, kesopanan umum serta sensitiviti umat Islam di negara itu.

Demikian kenyataan KHEU melalui siaran akhbar semalam yang merujuk kepada penganjuran acara 'I Want To Touch A Dog' (Saya Mahu Sentuh Anjing) yang berlangsung baru-baru ini.

Kenyataan penuh KHEU yang bertajuk 'Umat Islam dilarang menyentuh anjing secara sengaja' itu disiarkan menerusi laman webPelita Brunei, sebagaimana di bawah.

Merujuk kepada penganjuran acara 'I Want To Touch A Dog' (Saya Mahu Sentuh Anjing) yang berlangsung di negara jiran baru-baru ini, Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) menegaskan dan menasihati orang ramai di negara ini supaya tidak terikut-terikut dengan apa-apa jua acara atau program yang bercanggah dengan hukum syara', amalan beragama, kepentingan awam, keharmonian beragama, tatasusila, kesopanan umum serta sensitiviti umat Islam di negara ini.

Hal ini sekali gus turut menimbulkan keresahan orang ramai khasnya dalam kalangan umat Islam kerana secara jelas telah bercanggah dengan pegangan mazhab dan amalan beragama di negara ini.

Menurut Mazhab Syafi'e, umat Islam adalah dilarang menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram di sisi Islam. Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai 'mughallazah', namun kaedah tersebut bukanlah alasan yang membolehkan seseorang itu memegang najis 'mughallazah' secara sengaja. Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.

Mufti Kerajaan, Yang Berhormat Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia (Dr.) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned, dalam fatwanya tahun 2012, memetik kata-kata Imam Ibnu Hajar Rahimahullah di dalam kitabnya al-Hawasyi al-Madaniyyah berpendapat adalah haram mengotori badan atau pakaian dengan najis tanpa ada sebarang keperluan.

Menurut Yang Berhormat, menggunakan sesuatu yang najis dengan sengaja sama ada pada badan, pakaian atau rambut hukumnya adalah haram apatah lagi najis tersebut merupakan najis 'mughallazah' seperti anjing. Menyentuh anjing dengan sengaja samalah dengan sengaja membiarkan diri terdedah dan dikotori dengan najis. Oleh itu, adalah haram juga hukumnya menyentuh anjing tanpa sebarang hajat sekalipun ianya dalam keadaan kering.

Pada dasarnya Islam tidak memandang keji kepada binatang anjing sebagai salah satu makhluk Allah. Apatah lagi untuk menyeksa, memukul dan membunuh anjing tanpa sebab kerana perbuatan-perbuatan seumpama itu sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam. Malah anjing tetap wajar diberi kasih sayang, belas ihsan dan dijaga kebaikannya.

Walau bagaimanapun, dalam Mazhab Syafi'e, umat Islam tidak dibenarkan untuk menjadikan haiwan tersebut sebagai binatang peliharaan seperti kucing yang dipegang, dibelai dan dicium. Ini kerana ia menyentuh persoalan hukum antaranya tentang kebersihan pakaian dan anggota badan.

Adalah ditegaskan bahawa pegangan masyarakat Islam di negara ini adalah menurut akidah Ahli Sunnah Waljamaah, Mazhab Syafi'e iaitu berdasarkan Perlembagaan. Justeru, langkah-langkah agar umat Islam di negara ini terus mengamalkan syariat yang tidak menyalahi Mazhab Syafi'e perlu dipertahankan.

Sehubungan dengan itu, ke arah merealisasikan hasrat negara menjadi sebagai sebuah Negara Zikir, adalah tidak sesuai acara tersebut diadakan seterusnya menjadi ikutan masyarakat di Negara Brunei Darussalam selaras dengan kehendak-kehendak Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Muizzaddien Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Majlis Sambutan Nuzul Al-Qur'an Peringkat Negara Bagi Tahun 1435 Hijriah / 2014 Masihi pada 17 Ramadan 1435H bersamaan 14 Julai 2014M.

"Di Brunei, kita tidak memakai budaya menebuk-nebuk atau memilih-milih ini, tetapi budaya kita ialah, beramal bulat-bulat dengan kebenaran. Apa-apa yang ugama dan Al-Qur'an suruh, itulah yang kita buat. Kerana itu, suka beta mengingatkan, supaya kita jangan sebarangan dalam perkara menghidangkan dakwah kepada masyarakat. Biarlah kita lebih berhati-hati dari terjebak kepada sikap meniru-niru atau menerima pakai resipi orang lain secara melulu. Kita elakkan dari mengimport masalah, terutama dalam aspek amalan berugama."

Dalam perkara ini, mana-mana pihak yang ingin mengadakan acara atau program yang menyentuh mengenai amalan beragama atau kesucian agama Islam atau jika ada sebarang persoalan berhubung dengannya hendaklah terlebih dahulu merujuk kepada pihak-pihak berkuasa agama di Negara Brunei Darussalam. - HARAKAHDAILY 23/10/2014

No comments:

Post a Comment