Friday, October 17, 2014

Harga minyak dunia terendah

SEBUAH papan tanda memaparkan harga minyak di sebuah stesen minyak di New Jersey, Amerika Syarikat kelmarin. - Agensi


RIYADH – Seorang putera Arab Saudi, Putera Alwaleed bin Talal mengecam Menteri Minyak negara itu, Ali bin Ibrahim Al-Naimi kerana membenarkan harga minyak jatuh di bawah paras AS$100 (RM329.85) setong, lapor akhbar The Telegraph kelmarin.
Putera Alwaleed (gambar kecil) yang juga seorang bilionair dan pelabur dalam sepucuk surat­nya kepada Ali berkata, tindakan Arab Saudi membiarkan harga minyak jatuh di bawah paras AS$100 (RM329.85) setong boleh me­nyebabkan ‘bencana’ terhadap ekonomi negara itu.
Ali, 79, yang sangat dihormati di Arab Saudi mempunyai pengaruh yang amat besar dalam Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (OPEC).
Beliau sebelum ini memberitahu bahawa tiada sebab untuk bimbang dengan kejatuhan harga minyak masa kini. Harga minyak mentah jatuh ke paras bawah AS$87 (RM286.96) setong selepas Agensi Tenaga Antarabangsa menurunkan ramalan permintaan mi­nyak tahun ini.
Semalam, harga minyak untuk penghantaran November depan susut kepada AS$82.72 (RM272.84) setong, harga paling rendah sejak November 2010.
Permintaan minyak dijangka me­nurun akibat pertumbuhan ekonomi dunia yang rendah selain lebihan bekalan minyak dunia.
Arab Saudi merupakan pengeks­port minyak terbesar dunia dengan pengeluaran sebanyak 12.5 juta tong sehari, sekali gus menjadi negara paling berkuasa dalam OPEC serta pasaran minyak dunia.
Campur tangan Alwaleed dijangka memaksa Opec menurunkan pengeluaran pada mesyuarat akan datang bagi mengatasi kejatuhan harga. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1017&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3GM0l92o7 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment