Wednesday, October 15, 2014

Jual organ bayar tambang


RAKYAT dari benua Afrika bersesak-sesak menaiki bot usang untuk ke Eropah menerusi Itali.

Lampedusa: Satu sindiket penyeludupan manusia antarabangsa memaksa pendatang menjual organ mereka sebagai bayaran tambang dari Afrika ke Eropah, menurut hasil siasatan polis Itali.
Sehubungan itu, lima anggota sindiket berkenaan ditangkap atas tuduhan mengatur untuk mengambil buah pinggang dan organ lain milik pendatang yang tiba di Eropah dengan bot.
Itali, dengan wilayah paling selatannya, Lampedusa, hanya 128 kilometer dari Afrika, menjadi pintu masuk kepada mereka yang cuba berpindah ke Eropah.
Hampir 150,000 penduduk Afrika melakukan pelayaran itu sepanjang 2014 dan 3,000 mati ketika mencuba.
Sekumpulan warga Libya dan Eritrea didawa menuntut bayaran €1,500 (RM6,200) sebagai wang pendahuluan untuk tambang menaiki bot yang biasanya sesak dan usang.
Mereka yang tidak dapat menjelaskan sepenuhnya tambang itu diberi pilihan, membayar apabila tiba atau menjual organ mereka, menurut waran tangkap yang dikeluarkan terhdap anggota sindiket itu.
Majistret penyiasat Tiziana Coccoluto berkata, pendatang itu dilayan seperti hamba dengan kumpulan samseng mempunyai kuasa untuk menjual mereka kepada kumpulan penjenayah lain.
Mereka yang ditahan itu termasuk bendahari kumpulan, Michael Brhane dan Tesfay Bahta, yang menjadi pengutip wang.
Bukti yang ditemui dipercayai hanya sebahagian kecil daripada kegiatan urusniaga organ itu.
Mayat pendatang tanpa organ sering ditemui di kawasan padang pasir Sinai di Afrika Utara.
Tahun lalu, penyeludup organ paling dikehendaki di dunia, Dedalya Tauber, bekas polis Israel, ditangkap di Rome.
Dia sebelum ini didapati bersalah menawar membeli buah pinggang di Brazil dengan harga RM9,600, khususnya pasaran di Israel.
Pembedahan dijalankan di sebuah hospital di Durban, Afrika Selatan dengan penerima organ itu membayar 20 kali ganda daripada jumlah yang diterima penderma. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 15 Oktober 2014 @ 5:03 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/1879#sthash.AIJg8NV5.dpuf

No comments:

Post a Comment