Wednesday, October 15, 2014

Kubah berlian diserbu

PELBAGAI senjata turut dijumpai dalam rumah bomoh berkenaan. 
RUMAH ketua ajaran sesat yang dikenali sebagai ‘Kubah Berlian’. 
Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my
Butterworth: Bersolat sejam lebih awal selain turut mengucap dua kalimah syahadah hanya separuh. Itu yang dilakukan seorang lelaki bergelar bomoh yang juga dikatakan ketua kepada ajaran sesat.
Selain itu, lelaki terbabit yang berusia 48 tahun turut menjadikan sebuah rumah di atas bukit dalam kawasan hutan yang agak terpencil untuk menyebarkan ajarannya kepada pengikutnya.
Rumah itu yang dikenali sebagai 'Kubah Berlian' oleh pengikutnya turut dijadikan sebagai tempat mengubati pesakit yang kononnya terkena ilmu sihir dan pelbagai kelengkapan perubatan seperti keranda, tembikar, keris serta kain tertera tulisan jawi disimpan dalam rumah terbabit.
Malah, bomoh itu yang tinggal bersama seorang wanita berusia 42 tahun mendakwa wanita terbabit isterinya dan meminta pengikutnya memanggil isterinya itu dengan gelaran puteri seawang-awangan.
Bagaimanapun, perbuatan bomoh itu terbongkar baru-baru ini apabila seorang lelaki membuat laporan polis selepas kedua ibu bapanya tidak pulang selama dua bulan sejurus mendapatkan rawatan dengan bomoh terbabit kerana mendakwa terkena sihir.
Susulan laporan itu, polis melakukan serbuan awal pagi Jumaat lalu dan menahan lima individu bagi membantu siasatan dan kes mereka kemudian diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP), untuk tindakan selanjutnya.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 13 Oktober 2014 @ 5:17 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/1504#sthash.P2l9wbuF.dpuf

No comments:

Post a Comment