Thursday, October 9, 2014

Kerajaan bawa pulang Mayang


Jakarta: Kementerian Luar Thailand sedang berusaha membawa pulang mayat Mayang Prasetyo yang dibunuh serta dikerat-kerat oleh kekasihnya di Brisbane, Australia, minggu lalu.

Pengarah bantuan perundangan kementerian itu, Tatang Budie Utama Razak berkata, pegawainya sudah pergi ke Bandar Lampung di Lampung untuk bertemu waris Mayang.


Katanya, keluarga Mayang memohon supaya mayat mangsa pembunuhan itu dibawa pulang untuk dikebumikan.

Tatang juga berkata, Kedutaan Indonesia di Canberra bekerjasama dengan polis Queensland yang menyiasat kes pembunuhan ngeri itu.


Mayang, 27, ditemui mati di dalam apartmen didiaminya bersama seorang tukang masak, Marcus Peter Volke, 28, minggu lalu.


Sebahagian daripada tubuh Mayang - lahir sebagai lelaki dan diberi nama Febri Andriansyah - ditemui dalam bekas di atas dapur, manakala yang lain di tong sampah.

Volke kemudian ditemui mati dipercayai membunuh diri.

Kedua-dua mereka dipercayai bertemu kali pertama ketika bekerja sebagai tukang masak di sebuah kapal pesiaran antarabangsa.

Tatang berkata, pegawainya sedang mendokumentasi pelbagai maklumat daripada keluarga Mayang kerana ia boleh membantu siasatan polis Australia.

Sementara itu sumber berkata, Mayang pulang melawat keluarganya di Lampung pada bulan lalu. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2014/10/09

No comments:

Post a Comment