Monday, October 27, 2014

Laporan Bumi Dilanda Ribut Solar Palsu


Diterbitkan: Isnin, 27 Oktober 2014 12:00 PM
Imej yang disediakan Nasa pada September 2014 menunjukkan ada tanda percikan solar yang berkait dengan kejadian ribut solar.

PETALING JAYA: Laporan sebuah portal dalam talian bahawa bumi akan berada dalam kegelapan dari 21-23 Disember kerana ribut solar adalah satu penipuan, menurut Agensi Angkasa Negara (Angkasa) dalam satu kenyataan, Isnin.

"Artikel tersebut memetik Presiden Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) Charles Bolden yang menurut portal itu berita itu terdapat di laman web agensi ruang angkasa tersebut.

"Bagaimanapun, tidak ada berita seperti di laman web NASA. Sumber-sumber lain yang dipetik dalam cerita itu juga tidak dapat ditemui, justeru membuktikan berita itu palsu," kata Angkasa.

Menurut portal berita itu, Nasa didakwa mengesahkan bahawa akan berlaku keadaan gelap sepenuhnya selama tiga hari pada tahun ini disebabkan oleh ribut solar.

Angkasa, dalam satu kenyataan berkata ribut solar tidak akan menyebabkan bumi gelap.

"Bumi dilindungi oleh lapisan magnet (magnetosfera), yang menyebabkan ribut solar dipesongkan. Ribut itu menjadi lemah sebelum memasuki bumi.

"Apabila sisa ribut memasuki bumi, ia dilepaskan sebagai aurora di hemisfera selatan dan utara," katanya.

Angkasa juga berkata penipuan ini telah terjadi sejak sekitar 2012 dan portal tersebut juga menyebarkan khabar angin bahawa kiamat akan berlaku pada Disember 2012.

No comments:

Post a Comment