Monday, October 27, 2014

Sidang media tanpa kebenaran


Oleh Nor Azura Abdul Jalil

zura_jalil@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Mahkamah Tentera di sini memerintahkan pegawai kanan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Mejar Zaidi Ahmad membela diri terhadap dua pertuduhan membabitkan isu dakwat kekal ketika pilihan raya umum ke-13 dan menyiarkan maklumat mengenai surat pertukaran kerjanya, tahun lalu.
Keputusan itu diputuskan lima panel diketuai Yang Dipertua Kolonel Saadon Hasnan selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie di akhir kes pendakwaan.
Dalam penghakimannya, Saadon berkata Zaidi, 47, gagal mendapat kelulusan daripada Kementerian Pertahanan untuk mengadakan sidang media berhubung isu dakwat kekal yang berkaitan dengan hal kerajaan.
Menurutnya, isu dakwat kekal adalah dibawah bidang kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya iaitu sebuah agensi kerajaan justeru mana-mana anggota tentera adalah tidak boleh mengatur sidang media dan menyiarkan artikel berkaitan kerajaan sehingga mendapat kelulusan daripada Kementerian berkenaan.
Dia didakwa melakukan perbuatan itu di surau balai polis Ibu Pejabat Polis Daerah Kepala Batas, Pulau Pinang pada 1 Mei 2013.
Panel hakim juga memerintahkan tertuduh membela diri terhadap pertuduhan menyiarkan maklumat kepada akhbar mengenai kawad tumpangan keluar (surat pertukaran kerja) membabitkan dirinya sebagai pegawai penyelidik ke Kuala Lumpur.
"Anggota tentera dilarang untuk menerbitkan atau memberitahu maklumat rasmi pada mana-mana orang luar yang boleh timbulkan kontroversi terhadap diri sendiri," kata Saadon.
Zaidi didakwa melakukan perbuatan itu di Taman Bertam Indah Kepala Batas pada 3 Mei 2013.
Kedua-dua pertuduhan itu dibuat mengikut Para 13 Perintah Majlis Angkatan Tentera (Permat) No 13 Tahun 1961.
Bagaimanapun, Zaidi dilepas dan dibebaskan daripada lima pertuduhan lain termasuk menghantar SMS berbaur politik selepas pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie.
Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 27 Oktober 2014 @ 4:51 PM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/4448#sthash.Yht33v7g.dpuf

No comments:

Post a Comment