Penunggang motosikal berbaris di sebuah stesen minyak di Denpasar, Bali selepas berlaku kekurangan bahan api. - Foto: AFP
Penunggang motosikal berbaris di sebuah stesen minyak di Denpasar, Bali selepas berlaku kekurangan bahan api. - Foto: AFP
JAKARTA - INDONESIA . Bakal Presiden Indonesia Joko Widodo merancang untuk menaikkan harga petrol bersubsidi dan diesel sebanyak 50 peratus dalam tempoh dua minggu selepas menjawat jawatan itu secara rasmi 20 Oktober ini.

Penasihat Widodo atau lebih mesra disapa Jokowi memaklumkan, langkah itu akan menjimatkan hampir AS$13 bilion (RM43 bilion) tahun depan.

Menurutnya, Jokowi berhasrat untuk menaikkan harga bagi kedua-dua petrol dan diesel sebanyak AS$0.25 (80 sen) seliter pada November depan.

"Rancangan untuk melaksanakannya adalah pada 1 November, tetapi lebih selamat untuk katakan bahawa ia mungkin dilaksanakan dalam tempoh dua minggu pertama selepas memegang jawatan presiden," katanya.

Katanya lagi, duit yang diperoleh hasil daripada penjimatan kos subsidi bahan api digunakan untuk infrastruktur, pertanian, pendidikan dan projek kesihatan.

Difahamkan, Jokowi akan pertimbangkan sama ada untuk menaikkan harga bahan api sekali lagi pada suku keempat tahun depan.

Harga bahan api Indonesia antara yang paling rendah di rantau ini di mana petrol berharga 6,500 rupiah (RM1.80) seliter dan diesel 5,500 rupiah (RM1.50) seliter, dipetik dari laporan Reuters.