Tuesday, November 18, 2014

Bukan akui kesilapan tetapi hutang 1MDB - Mahfuz


SALMIYAH HARUN | .
KUALA LUMPUR: Datuk Mahfuz Omar meragui penjelasan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan berhubung hutang 1MDB di Dewan Rakyat hari ini.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu mempertikaikan penjelasan Ahmad yang mengakui tidak ada niat untuk mengelirukan dewan.

"Pada hari tersebut dia mengelirukan dewan. Seperti bunuh tanpa niat. Ini mengelirukan tanpa niat," bidas Mahfuz ketika mencelah.

Tegas Mahfuz, persoalan yang sebenarnya bukan mengakui kesilapan tetapi hutang 1MDB yang tidak ada jaminan daripada kerajaan.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang turut mencelah sangsi dengan niat sebenar timbalan menteri berkenaan kerana beliau tidak menyebut apa yang sepatutnya disebut.

"Saya alu-alukan keputusan Speaker yang berbaik sangka kepada timbalan menteri.

"Dia telah tertinggal perkataan pokok sebanyak 2 kali. Maka saya merasakan walaupun keputusan dah dibuat bagi saya sangsi dengan niat menteri," katanya.

Ahmad Maslan mengakui kesilapannya dan tidak berniat untuk mengelirukan dewan berhubung penjelasan hutang 1MDB.

Beliau menjelaskan perkara tersebut setelah Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli mahu mengheretnya ke Jawatankuasa Khas Parlimen kerana didakwa berbohong di dalam dewan.

Sementara itu, Ahmad Maslan mengakui tertinggal enam perkataan ketika membuat penggulungan Bajet 2015 berhubung pelaburan 1MDB pada 6 November lalu.

Beliau hari ini telah memperbetulkan pemahaman kenyataannya yang sepatutnya berbunyi "...tidak ada surat jaminan lain apa semua"..."satu lagi yang disebut mengenai letter of support yang memberi jaminan lain itu sebanarnya tidak ada".

Pada 6 November lalu beliau dilaporkan berkata "...tidak ada surat apa semua"..."satu lagi yang disebut mengenai letter of support itu sebenarnya tidak ada".

Enam perkataan tersebut adalah "jaminan lain" dan "yang memberi jaminan lain".

Sebelum itu, Rafizi yang membacakan usulnya meminta Ahmad Maslan menjelaskan sama ada hutang 1MDB bernilai RM5.8 billion yang dijamin kerajaan mempunyi surat sokongan atau tidak.

"Saya menerima kekhilafan atas tertinggalnya enam perkataan tersebut menyebabkan salah faham. Saya tidak ada sebarang niat untuk mengelirukan dewan.

"Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah dan yang lemah itu daripada hamba-Nya. Maaf dan terima kasih," jelas Ahmad.

Bagaimanapun Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin menjelaskan kenyataan di dalam 'handsard' boleh diperbetulkan dengan menambah ayat atas budi bicara Speaker mengikut Paraturan Mesyuarat 10(4).

"Tak payahlah dibahas atau diruuk mana-mana sebab dia tidak ada niat untuk kelirukan dewan," katanya. - HARAKAHDAILY 18/11/2014

No comments:

Post a Comment