Thursday, November 27, 2014

Jutawan China bahagi-bahagi rumah mewah pada tetangga miskin. Hebatnya dia

Jutawan China bagi-bagi rumah mewah pada tetangga miskin
Jutawan China bagi-bagi rumah mewah. ©2014 Merdeka.com 

 Xiong Shuihua, pengusaha berjaya yang memiliki perniagaan industri baja, dulunya membesar  di desa Xiongkeng, kota Xinyu, sebelah selatan China. Dia ingat  ketika remaja, para tetangga sering membantu kehidupan keluarganya. Terutama memberi pinjaman tanpa bunga ketika ayah dan ibunya sedang kesulitan kewangan. 
Kejayaan menjadi raja perniagaan, Shuihua berusaha tidak lupa budi baik tjirannya. Dia membahagi-bahagikan rumah mewah kepada seluruh warga di desa tempat dia  membesar. Dia sedih melihat mereka sebahagian masih hidup miskin, sehingga perlu memperoleh rumah yang  sepatutnya, seperti dilansir Daily Mail, Khamis (27/11).
Tak cuma membahagikan rumah mewah, perusahaan Shuihua sekaligus menyediakan makanan mewah pada para lanjut usia tiga kali sehari.

"Aku mengumpulkan banyak wang hingga aku tahu aku akan melakukan hal ini (memberikan rumah), dan aku tidak akan lupa aku berasal dari mana," ujarnya.
Ada 72 keluarga yang tinggal di desa tersebut. Mereka semua hidup dalam keadaan yang memprihatinkan dan dengan jalan masih berupa tanah berlumpur
Shuihua mengatakan dia ingin  membayar hutang masa lalu, sekaligus memastikan orang-orang yang membantu keluarganya dan dirinya semasa kecil mendapatkan kembali wang mereka yang dulu dipinjamnya.

Qiong Chu (75), penduduk tempatan desa tersebut mengatakan terkejut pengusaha itu masih ingat apa yang mereka lakukan. "Saya ingat orang tuanya. Mereka orang-orang yang berhati baik dan sangat peduli terhadap orang lain. Dan hebatnya, puteranya mewarisi kebaikan hati mereka."

Apa yang dilakukan Shuihua membuat desa ini terkenal ke seantero negeri. Ketika ini, sekitar 27 persatus orang di China tinggal dibawah garis kemiskinan.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment