Monday, November 17, 2014

Kapal angkasa baharu NASA sedia untuk penerbangan ujian


KAPAL ANGKASA Orion tiba di Pusat Angkasa Lepas Kennedy di Florida pada Rabu lepas.


CAPE CANAVERAL, Florida – Sebuah kapal angkasa baharu Amerika Syarikat(AS) yang direka untuk membawa angkasawan ke Bulan, Planet Marikh dan destinasi lain melangkaui Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) tiba di pad pelancarannya di sini baru-baru ini.
Kapal angkasa tersebut, Orion akan menjalani penerbangan ujian tanpa membawa manusia pada bulan depan.
Kapsul milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) itu melalui perjalanan sejauh 35 kilometer selama semalaman dan tiba di pad pelancarannya pada Rabu lalu.
Orio kemudian diletakkan di atas roket Delta IV untuk pelancaran ujian pada 4 Disember depan.
Penerbangan ujian tersebut bertujuan menguji sistem komputer, perisai haba, payung terjun dan peralatan lain yang dipasang pada Orion.
“Ini merupakan langkah pertama kami ke arah penerokaan Marikh,” kata Pengarah Pusat Angkasa Lepas Kennedy, Bob Cabana pada satu sidang media di sini.
Semasa penerbangan ujian itu, Orion akan terbang mengelilingi Bumi sebanyak dua kali pada ketinggian 5,800 kilometer sebelum menjunam ke atmosfera selaju hampir 32,000 kilometer sejam pada suhu sekitar 2,200 Celsius.
“Penerbangan sulung ini amat penting bagi kami,” kata Pengarah Pusat Angkasa Lepas NASA di Houston, Ellen Ochoa.
Dalam tempoh empat setengah jam selepas pelancarannya, kapal angkasa itu dijadual melakukan pendaratan dengan bantuan payung terjun di Lautan Pasifik pada jarak 1,000 kilometer dari San Diego, AS.
NASA membelanjakan sekitar AS$375 juta (1.2 bilion) untuk penerbangan ujian tersebut tidak termasuk kos Orion manakala perbelanjaan keseluruhan untuk misi berkenaan mencecah million AS$15 bilion (RM50 bilion). – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1117&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3JKsU29G1 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment