Pelakon India, Kareena Kapoor menyolek wajahnya semasa mempromosikan filem beliau.
Pelakon India, Kareena Kapoor menyolek wajahnya semasa mempromosikan filem beliau.
NEW DEHLI - INDIA. Mahkamah Agung India pada Isnin lalu memerintahkan penarikan semula larangan perempuan yang bekerja sebagai jurusolek dalam industri filem.

Keputusan itu sekaligus berjaya mengakhiri amalan diskriminasi selama berpuluh tahun.

Industri filem India adalah antara yang paling produktif di dunia dengan hampir 1,500 filem dihasilkan setiap tahun, kebanyakannya di Bollywood.

Sebelum ini, Persatuan Solekan Artis dan Dandanan Rambut Filem (CCMAA) membuat larangan tidak rasmi pada perempuan sebagai jurusolek, walaupun golongan ini dibenarkan bekerja sebagai pendandan rambut untuk pelakon.

Hakim, Dipak Misra turut menambah syarat tambahan dalam keputusan itu iaitu jurusolek harus tinggal di bandar tertentu selama lima tahun untuk menjadi ahli persatuan itu.

Perintah mahkamah itu dibuat selepas seorang jurusolek, Charu Khurana memfailkan petisyen dan kesnya itu turut mendapat sokongan Suruhanjaya Kebangsaan untuk Wanita, sebuah pertubuhan yang melindungi hak-hak wanita.

Khurana yang mendapat latihan di Sekolah Solekan Filem di Los Angeles mengatakan, dia mungkin tidak akan mendapat pekerjaan sebagi jurusolek di Bollywood.

Setiap penerbit filem yang mahu mengambilnya bekerja, CCMA akan membantah dan berkata Khurana tidak boleh memecah tradisi yang telah menjadi ikutan sejak enam dekad lalu.

Khurana memberitahu, CCMAA menolak permohonannya hanya kerana dia seorang wanita.

"Saya mahu melawan. Saya mahu mencari nafkah dalam bidang yang saya telah dilatih.

"Pembikin filem tahu amalan ini tidak mengikut perlembagaan selama bertahun-tahun, tetapi tidak ada siapa pun yang menentangnya," katanya lagi.