Khamis lalu, seorang pemimpin penunjuk perasaan Hong Kong, yang mengadakan sekatan jalan raya di bandar ini selama beberapa minggu, menggesa supaya menghormati perantara seperti bekas pemimpin, Tung Chee-hwa yang membantu mengatur perjumpaan di Beijing.
“Tung menyatakan kerajaan pusat memahami perbezaan pandangan di Hong Kong.
“Keputusan Jawatankuasa Tetap Kongres Rakyat Kebangsaan (NPC) pada 31 Ogos lalu tetap tidak berubah,” kata seorang jurucakap kepada akhbar South China Morning Post.
China memerintah bekas tanah jajahan British itu sejak 1997 menerusi formula ‘satu negara, dua sistem’ yang memberi kuasa autonomi meluas dan kebebasan yang tidak dapat dilaksanakan di tanah besar dan menentukan hak mengundi sebagai matlamat utama.
Bagaimanapun, NPC pada Ogos lalu menyatakan akan menapis senarai calon yang mahu menyertai pilihan raya untuk jawatan Ketua Eksekutif pada 2017, dengan aktivis demokrasi menyatakan dasar itu tidak membawa sebarang makna kepada demokrasi.
Penunjuk perasaan yang diketuai kumpulan pelajar menyatakan kekecewaan terhadap kerajaan kerana tidak mahu berunding dan berharap menghantar delegasi ke Beijing.
Tung merupakan Naib Penge­rusi Persidangan Politik Rakyat China (CPPCC).
CPPCC merupakan badan berprofil tinggi yang juga badan penasihat kepada NPC, Parlimen China.
Tung, yang merupakan bekas seorang jutawan perkapalan yang dilahirkan di Shanghai dipilih untuk memerintah Hong Kong selepas penjajahan British ke atas Hong Kong selama 150 tahun berakhir. - REUTERS