Saturday, November 15, 2014

Russia tuntut Perancis serah kapal perang


Moscow: Russia semalam memberi amaran kepada Perancis mengenai kesan serius yang akan berlaku kecuali Paris tidak menyerahkan kapal perang yang ditempahnya menjelang akhir bulan ini.
Penyerahan kapal perang kelas Mistral itu ditangguhkan kerana kebimbangan mengenai pembabitan Moscow dalam krisis di Ukraine.
“Kami menyediakan pelbagai senario. Kami menanti hingga akhir bulan ini sebelum mengemukakan tuntutan serius,” lapor agensi berita Ria Novosti, memetik satu sumber peringkat tinggi di Moscow.
Kapal pertama daripada dua kapal pengangkut helikopter itu sepatutnya diserahkan semalam, menurut perjanjian asal yang ditandatangani pada 2011.
Russia membeli kedua-dua kapal berkenaan dengan harga AS$1.5 bilion (RM5 bilion).
Bagaimanapun, ekoran krisis Ukraine dan kemerosotan mendadak hubungan Barat dengan Russia, Perancis berdepan dengan tekanan daripada sekutunya, khususnya Amerika Amerika Syarikat untuk menunda penyerahan kapal berkenaan.
Sumber Moscow itu berkata, pakarby kini menilai kesan yang ditanggung oleh Russia akibat penundaan itu dan ia akan diumumkan secara terbuka.
“Jumlah itu tidak akan dirahsiakan,” kata sumber itu. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 15 November 2014 @ 5:03 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/9168#sthash.t9uPZpRk.dpuf

No comments:

Post a Comment