Thursday, December 18, 2014

Gantung mahasiswa: 33 mangsa AUKU perlu bersatu


JAMHURI MOHAMED | .
KEENGGANAN pihak Universiti Malaya melayan tuntutan mahasiswa yang memenuhi kawasan Universiti agar menggugurkan segala hukuman ke atas tujuh pelajar mereka serta menghalang penyerahan memorandum daripada beberapa ahli parlimen yang menuntut perkara sama seharusnya menyebabkan semua mahasiswa yang menentang ketidakadilan dalam Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), khsususnya 33 mangsa AUKU supaya bersatu.

Penyerahan memorandum semalam adalah kemuncak terhadap tuntutan mahasiswa supaya hukuman yang dikenakan terhadap mereka melalui AUKU ditarik balik. Hal ini kerana hukuman itu jelas bercanggah dengan prinsip perlembagaan negara.

Kesemua aktivis mahasiswa yang pernah dikenakan AUKU seharusnya kembali segar memperjuangkan semula pemansuhan akta yang banyak mengekang mengekang pergerakan mereka sebelum ini.

Kita tidak boleh berjuang separuh jalan. Ramai antara kita yang apabila dikenakan AUKU terus hilang daripada perjuangan. Sedangkan tanpa kita sedari ini, satu lagi peluang keemasan untuk mencabar AUKU pada peringkat tertinggi bagi membuktikan hukuman yang dikenakan terhadap kesemua bekas mangsa AUKU adalah tidak sah dan tidak adil.

Saya ingin mengingatkan kembali kepada 15 rakan-rakan dari Universiti saya sendiri yang pernah dikenakan AUKU tahun lalu agar bangkit daripada tidur yang lena supaya penguasa di atas sana tidak terus leka terhadap tuntutan mahasiswa.

Angka 33 ini menunjukkan betapa terdesaknya pihak Universiti hingga menggunakan AUKU dengan rakusnya bagi mengekang segala aktiviti mahasiswa.

Perjuangan menentang AUKU ini telah lama diperjuangkan oleh mahasiswa. Saya kira angka ini adalah satu indikator bahawa AUKU perlu dimansuhkan dan Menteri Pendidikan perlu letak jawatan segera. – HARAKAHDAILY 17/12/2014

Jamhuri Mohamed, Pengerusi Pro Mahasiswa UMS-KAL. 

No comments:

Post a Comment