Thursday, December 18, 2014

Permintaan tinggi untuk sekolah integrasi tahfiz


HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Sistem pendidikan bersepadu yang bercitrakan agama Islam semakin berkembang dan mendapat permintaan tinggi dalam kalangan ibu bapa di Selangor.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Adat Melayu, Pembangunan Desa dan Kampung Tradisi negeri, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi, berkata ia adalah satu perkembangan baik bagi dunia pendidikan, lapor Selangor Kini.

Justeru, katanya, kerajaan negeri mengalu-alukan usaha pembangunan sekolah tahfiz serta akan membantu dalam perkara yang perlu.

“Sekolah menengah agama atau sekolah berasaskan integrasi tahfiz sekarang ini secara umumnya mempunyai permintaan yang cukup tinggi.

“Di samping keupayaan kerajaan negeri untuk menubuhkan sekolah menengah agama tahfiz dan akademik integrasi ini, kita sama-sama berharap pihak NGO atau selain daripada kerajaan untuk menubuhkan pusat pendidikan seperti ini,” katanya selepas sesi taklimat dan lawatan di Kolej Integrasi Tahfiz Tunas Ilmuwan Selangor (KITTIS) di Sabak Bernam, semalam.

Beliau berkata, dalam tempoh singkat KITTIS tersenarai antara Sekolah Menengah Agama (SMA) terbaik di negeri itu.

“Dalam masa tiga tahun sahaja, KITTIS telah terbukti berjaya mendapat pengiktirafan cukup membanggakan dengan jumlah pelajar walaupun kecil hanya 129 orang tetapi ia menunjukkan satu kekuatan.

“Sistem pendidikan Islam diketengahkan ini adalah dikira baik, mungkin cuma ia tidak pernah diuar-uarkan,” katanya.

No comments:

Post a Comment