Datuk Mercy, Saxon Maude dari Malawi menuduh bintang pop itu meminggirkan mereka dan gagal memenuhi janji untuk memastikan kanak-kanak tersebut tidak melupakan asal usulnya.
“Tiada sesiapa memaklumkan kepada saya tentang kedatangan Mercy ke negara ini atau bagaimana keadaannya sejak dia meninggalkan kami.
“Mercy adalah darah daging saya. Tidak munasabah saya tidak dimaklumkan apa-apa tentang kehidupannya,’’ kata Muade kepada portal berita Daily Mail.
Penjual periuk berumur 69 tahun itu berkata, Madonna mengecewakannya dan keluar­ganya.
Maude pada mulanya menyokong usaha Madonna untuk mengambil Mercy sebagai anak angkat bagi memastikannya mendapat pendidikan yang sempura dan dapat membantu keluarganya apabila berjaya kelak.
“Orang asing berkulit putih tidak faham budaya kami. Mereka tidak sedar setiap anggota keluarga Afrika bertanggungjawab menjaga anggota keluarga lain dengan berkongsi kemewahan mereka.
“Saya pernah bekerja dengan seorang wanita asing yang mengambil seorang kanak-kanak sebagai anak angkat mereka. Kanak-kanak tersebut berjaya menjadi seorang doktor dan pulang membantu keluarganya. Keadaan itu menyebabkan saya menyokong Mercy dipelihara oleh Madonna,’’ katanya.
Bagaimanapun, katanya, Madonna yang datang bercuti di Malawi, baru-baru ini tidak membawa Mercy berjumpa dengan anggota keluarganya.