Rolene Strauss (tengah) diapit pemenang tempat kedua, Edina Klucsar (kiri) dan Elizabeth Safrit selepas dinobatkan sebagai Ratu Cantik Dunia 2014 di ExCel Centre timur London, kelmarin. –REUTERS
Strauss, 22, menewaskan peserta Hungary, Edina Klucsar dan peserta dari Amerika Syarikat (AS), Elizabeth Safrit yang masing-masing di tempat kedua dan ketiga.
Pertandingan Ratu Cantik Dunia Edisi Ke-64 kali ini disertai wanita dari 121 buah negara.
Strauss yang merupakan seorang pelajar perubatan menyatakan kejayaan yang dicapainya itu adalah untuk negara kelahirannya tersebut.
“Saya mahu membantu menyebarkan betapa pentingnya pendidikan di negara kelahiran saya dan pada masa sama membantu mereka mencapai impian masing-masing.
“Saya berada di sini kerana peluang yang saya peroleh dan saya ingin menyediakan peluang sama kepada orang lain termasuk menyediakan pelajaran, peluang untuk mengajar, membuat keputusan yang baik dan mencapai impian,’’ katanya.
Pertandingan jelitawan itu kali ini dibayangi pembunuhan Ratu Cantik Honduras, Maria Jose Alvarado, 19, bersama kakaknya, Sofia Trinidad yang ditembak mati pada bulan lepas. – AFP