Thursday, January 29, 2015

Agensi risikan Argentina bubar

Buenos Aires: Presiden Argentina Cristina Fernandez mengumumkan perancangan membubarkan agensi risikan negara itu berikutan desas-desus mengatakan ejen pembelot menjadi dalang di sebalik kematian pegawai pendakwa yang menyiasat kejadian pengeboman sebuah pusat amal Yahudi yang mengakibatkan 85 maut dan 200 cedera pada 1994.
Kematian Alberto Nisman awal bulan ini - hanya sehari sebelum dijadualkan memberi keterangan mengaitkan Cristina dengan usaha menghalang siasatannya - secara tidak langsung menimbulkan debat berhubung kuasa dipegang agensi risikan negara itu.
Menurut kerajaan, dakwaan dan kematian Nisman akibat perebutan kuasa antara agensi berkenaan dengan perisik yang dipecat, baru-baru ini.
Sehubungan itu, Cristina berkata rang undang-undang bagi membubarkan agensi itu akan diserahkan kepada Kongres sebelum lawatannya ke China, hujung minggu ini.
Cristina dikecam hebat pembangkang dan rakyat Argentina kerana caranya mengendalikan kematian Nisman. Pendakwa terbabit menuduh presiden berkenaan berunding secara rahsia dengan Iran bagi mengelak pihak yang bertanggungjawab bagi kejadian 1994 itu dikenakan sebarang hukuman.
Antara suspek dikaitkan dengan kejadian itu bekas Atase Kebudayaan Iran di Buenos Aires, Mohsen Rabbani, dan bekas menteri risikan republik Islam berkenaan, Ali Fallahian.
Sejak beberapa tahun lalu, Nisman berusaha mengekstradisi mereka serta suspek lain untuk menghadapi tuduhan di Argentina. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 29 January 2015 @ 5:02 AM


Seorang wanita memegang tanda tertulis ‘Keadilan’ ketika protes menuntut siasatan terhadap kematian Nisman di Istana Presiden.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/27000#sthash.mqrczmwW.dpuf

No comments:

Post a Comment