Rang undang-undang itu juga menetapkan, setiap imam perlu mahir bertutur dalam bahasa Jerman.
Tindakan tersebut dibuat sebagai langkah menyekat pengaruh negara Islam di Austria, di saat kebimbangan meningkatnya penyebaran ideologi pelampau.
Selain itu, rang undang-undang berkenaan juga membenarkan penduduk Islam Austria mengamalkan cara hidup Islam di negara Eropah ini.
Bagiamanpun, undang-undang itu mendapat tentangan daripada beberapa pihak termasuk kumpulan-kumpulan Islam Austria yang menggelarnya sebagai satu diskriminasi dengan mengenakan sekatan terhadap Islam berbanding agama dan kepercayaan lain.
Ulama Islam terkemuka Turki, Mehmet Gormez mengecam rang undang-undang itu sebagai lapuk dengan alasan tiada aduan pernah dikemukakan tentang fakta bahawa Turki memberi dana kepada kebanyakan imam di Austria.
Parti Kebebasan Austria yang berhaluan kanan pula, menyindir rang undang-undang itu sebagai satu ‘penawar’ ketika kira-kira 200 orang dari Austria termasuk wanita dan remaja bawah umur, pergi ke Syria dan Iraq untuk menyertai gerakan kumpulan militan seperti Negara Islam (IS).
Menteri Integrasi Austria, Sebastian Kurz berkata, rang undang-undang itu diluluskan Parlimen kelmarin, dan diwujudkan bagi menyekat pengaruh radikal Islam.
Awal bulan ini, Perdana Menteri Perancis, Manuel Valls membangkitkan cadangan mengharamkan sumber pembiayaan asing bagi pertubuhan-pertubuhan Islam.
Kurz berkata, pegawai tertinggi di Jerman dan Switzerland turut menyatakan minat terhadap rang undang-undang tersebut. – AFP