Akhbar Elsevier melaporkan, Rutte menyatakan pendakwaan terhadap dalang tragedi tersebut tidak termasuk dalam pemberian pengampunan yang ditetapkan di bawah perjanjian gencatan senjata antara Ukraine dan pemberontak pro-Rusia di Minsk baru-baru ini.
"Dalang tragedi MH17 tidak akan menerima pengampunan,’’ katanya selepas mengadakan pertemuan dengan Poroshenko di sini semalam.
Poroshenko diundang ke Brussel bagi membincangkan keadaan di Ukraine bersama beberapa pemimpin negara ini.
Perjanjian gencatan senjata itu dicapai selepas rundingan antara Presiden Perancis, Francois Hollande, Canselor Jerman, Angela Merkel, Presiden Rusia, Vladimir Putin dan Presiden Ukraine, Petro Poroshenko, baru-baru ini.
Belanda kelmarin menyuarakan kebimbangan terhadap perjanjian gencatan senjata antara Ukraine dan pemberontak pro-Rusia yang dicapai akan melibatkan pengampunan terhadap dalang tragedi tersebut.
Antara isi perjanjian gencatan senjata itu adalah memberi pengampunan dan kemaafan dengan cara menggubal undang-undang yang melarang hukuman dikenakan terhadap individu yang terbabit dalam sejumlah kejadian di beberapa kawasan tertentu di Donestk dan Luhansk.