Tuesday, April 14, 2015

Latihan tentera jadi rutin


Jakarta: Indonesia mahu menjalankan latihan tentera secara tetap dengan Amerika Syarikat (AS) di kepulauan Natuna - kawasan kurang berpenghuni yang terletak di Laut China Selatan, berhampiran wilayah yang dituntut China.
Walaupun Indonesia tidak mengemukakan tuntutan di lautan berkenaan, ia menuduh China turut merangkumkan Natuna di dalam kawasan tuntutannya.
AS Jumaat lalu menyuarakan kebimbangan terhadap tindakan China menebusguna pelbagai kawasan terumbu karang di Laut China Selatan.
Pada hujung minggu lalu, AS dan Indonesia menjalankan latihan tentera di Batam, 480 kilometer dari Natuna.
Jurucakap tentera laut Manahan Simorangkir berkata: “Ia latihan bersama kedua dengan AS di kawasan itu dan kami merancang mengadakan satu lagi tahun depan.
“Kami mahu menjadikannya latihan itu rutin tahunan.”
Latihan membabitkan penggunaan pesawat pengawasan dan peronda termasuk P-3 Orion yang mampu mengesan kapal serta kapal selam.
Katanya, latihan itu tidak dapat dilakukan di Natuna disebabkan kekurangan kemudahan untuk membawa semua pesawat.
Sementara itu, pihak berkuasa Indonesia berkata, latihan bersama AS itu serta perancangan menambah kehadiran tentera di situ bukan disebabkan rasa terancam.
“Perlu diingat, Indonesia tidak terbabit langsung dengan sebarang pertelingkahan di Laut China Selatan.
“Kami tidak mahu apa-apa berlaku di lautan itu dan komited terus menggunakan pendekatan diplomatik untuk menyelesaikan isu tuntuan bertindih,” kata Manahan.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/43621#sthash.PiW0IWzq.dpuf

No comments:

Post a Comment