Tuesday, April 14, 2015

Hillary Clinton tanding Presiden AS


GAMBAR fail bertarikh 29 September 2014 ini menunjukkan Hillary bersama suami, Clinton melambaikan tangan ke arah media selepas anak mereka, Chelsea melahirkan seorang bayi di sebuah hospital di New York. - Agensi


WASHINGTON – Bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton secara rasminya melancarkan kempen jelajah menawan White House kelmarin dalam usaha untuk menjadi Presiden Wanita Pertama di negara itu.
“Saya akan bertanding untuk menjadi presiden,” ujar Hillary dalam satu video di laman web kempennya yang disiarkan secara langsung pada pukul 3 petang waktu tempatan kelmarin.
Hillary juga merupakan bekas Wanita Pertama AS ketika suaminya, Bill Clinton memegang tampuk pemerintahan negara dari 1993 hingga 2001.
Pengumuman yang dibuat itu sekali gus menamatkan spekulasi yang bertiup kencang sejak beberapa bulan lalu mengenai cubaan keduanya untuk menjadi presiden.
“Setiap hari rakyat AS perlukan juara dan saya mahu menjadi juara. Oleh itu, anda boleh melakukan lebih daripada itu. Anda boleh berada di hadapan dan kekal dengannya,” kata Hillary dalam video yang berdurasi selama dua minit itu.
Tambahnya, rakyat AS telah berjuang untuk pulih dalam keadaan ekonomi yang sukar. Tetapi, perancangan yang disusun masih memihak kepada orang-orang atasan,” katanya.
Hillary, 67, menjadi tokoh ketiga utama yang mengumumkan dirinya bertanding jawatan presiden.
Senator Republikan, Ted Cruz dan Rand Paul telah pun mengumumkan kempen mereka beberapa minggu sebelum ini.
Senator Marco Rubio pula dijangka mengumumkan kempennya hari ini dan bekas Gabenor Florida, Jeb Bush masih mempertimbangkan mengenainya.
Hillary dilihat akan menjadi peneraju untuk partinya disebabkan persaingan agak serius dalam Parti Demokratik.
Wanita ini juga memberitahu di dalam video tersebut dia akan turun menjelajah ke seluruh negara untuk mendapatkan undi rakyat AS.
Bakal pengerusi kempennya, John Podesta memberitahu, penderma dan penyokong lain di dalam e-mel kelmarin bahawa kempen pertama Hillary akan dijalankan di Iowa, negeri yang akan membuat undian pertama dalam proses utama awal tahun depan untuk menentukan calon parti.
Acara rasmi permulaan kempen itu pula akan diadakan bulan depan. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0414&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz3XEnHxXjg 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment