Wednesday, April 22, 2015

Pekerja jumpa 43 fosil telur dinosaur



FOSIL telur dinosaur yang ditemui dihantar ke Muzium Dinosaur Heyuan bagi tujuan penyelidikan.


BEIJING – Sekumpulan pekerja menemui 43 objek yang dipercayai fosil telur dinosaur ketika melakukan kerja-kerja pemasangan paip saluran kumbahan di pusat bandar Heyuan baru-baru ini.
Menurut akhbar People Daily, ia merupakan penemuan pertama seumpama itu di bandar tersebut. Sebanyak 19 biji telur masih berada dalam keadaan baik.
Beberapa pakar dari Muzium Dinosaur Heyuan sedang menjalankan penyelidikan bagi menyiasat jenis dinosaur yang menghasilkan telur berukuran 10 hingga 12 sentimeter lebar itu.
SEBANYAK 19 daripada 43 fosil telur dinosaur ini berada dalam keadaan baik ketika ditemui di pusat bandar Heyuan baru-baru ini.


Ketua kurator muzium tersebut, Du Yanli berkata, fosil telur dinosaur banyak terdapat di bahagian bawah tanah di bandar ini, cuma jarang ditemui kerana terletak di lapisan batu pasir merah yang dalam.
“Namun, apabila kerja-kerja pemasangan paip saluran kumbahan dijalankan, ia berjaya ditemui,” kata Yanli sambil memberitahu, kerja-kerja pemasangan paip terpaksa dihentikan sehingga penyelidikan selesai dijalankan. Sejak 1996, sebanyak 17,000 serpihan fosil telur dinosaur telah ditemui di China. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0422&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3Y3B0r9Od 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment