Saturday, April 11, 2015

Temui lubang berapi dari dalam tanah


SEORANG penduduk melihat sebuah lubang yang mengeluarkan api di kawasan bukit di Urumqi, wilayah Xinjiang Ughur baru-baru ini.


BEIJING – Penduduk di sini gempar apabila menemui sebuah lubang selebar 0.91 meter yang mengeluarkan api di sebuah lereng bukit baru-baru ini.
Kejadian luar biasa itu berlaku di Urumqi, wilayah Xinjiang Ughur yang terletak di bahagian barat laut China sejak dua minggu lalu.
Bagaimanapun, bahang api yang terlalu panas dengan suhu 792 darjah Celsius itu menyebabkan sekumpulan pakar geologi tidak dapat menghampiri lubang berkenaan untuk mendapatkan ukuran kedalamannya.
Menurut penduduk, sebelum ini mereka cuma mendapati tanah di kawasan itu panas apabila dipijak.
“Perkara ini berlaku sejak dahulu lagi, tetapi kami tidak sangka terdapat api di bawah tanah ini memandangkan bukit ini bukan lokasi gunung berapi,” kata seorang penduduk yang enggan dikenali.
Sementara itu, Biro Geologi Xinjiang tidak menolak kemungkinan api di lubang itu terjadi akibat arang batu yang terdapat di kawasan berkenaan terbakar secara sendiri menyebabkan permukaan tanah runtuh.
Sebilangan pengguna internet di China yang melihat gambar berkenaan di media sosial pula menyifatkan lubang berkenaan sebagai ‘pintu ke neraka’. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0411&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3WxGleFdR 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment