Sunday, April 12, 2015

Wanita Ini Sedar Setelah Koma 4 Bulan


  11 April 2015
 
Facebook Sharista Giles sebelum mengalami koma

NASHVILLE  — Seorang wanita di Amerika Syarikat, Sharista Giles, terbangun minggu ini dari koma selama empat bulan dan mengetahui bahawa dirinya telah melahirkan seorang bayi laki-laki, kata keluarganya. Para doktor sebelumnya telah khuatir bahawa dia akan mengalami koma kekal.

Giles (20 tahun) hamil empat bulan ketika mengalami satu kemalangan kereta    dekat Nashville pada 6 Disember lalu. Demikian menurut maklumat di laman Facebook yang dikelola para keluarganya.

Para doktor mengatakan kepada keluarganya, dia hanya punya 10 peratus kemungkinan untuk keluar dari koma. Pada akhir Januari, ia melahirkan bayi laki-laki yang oleh keluarganya dipanggil dengan nama Baby L.

Menurut laman Facebook itu, Rabu (8/4/2015), Giles membuka matanya untuk pertama kalinya sejak kecelakaan itu, mengenali ayahnya, dan melihat foto puteranya yang masih harus terus dinaikkan berat badan dan sekarang beratnya lebih dari enam pon atau 2.7 kilogram. "Sharista membuka matanya dan berkedip serta meremas jari-jari kami ketika kami memintanya untuk itu. Puji Tuhan! Dia mengikuti suara ayahnya dan kami menunjukkan foto Baby L dan dia melihatnya!!!" bunyi posting-an di Facebook itu.

Keluarga Giles mengatakan kepada ABC News bahawa dia membuka matanya, dan segera mulai menyaksikan sejumlah gerakan ayahnya di sekitar ruangan itu.

Ayahnya menunjukkan kepadanya sebuah foto anaknya. "Ayahnya menunjukkan kepadanya foto bayinya, dan ia melihat foto itu," kata ibunya, Beverly. "Ketika ayahnya berbalik untuk menaruh kembali foto itu di bulletin board, dia memutar lehernya, seluruh kepalanya mencuba untuk berputar dan melihat foto itu lagi."

Beverly Giles, bibi Sharista, mengatakan kepada ABC News bahawa keluarga itu tetap optimis walau para doktor mempunyai prognosis suram tentang kesembuhannya. "Mereka (para dokter) sudah menyerah. Kami tidak pernah menyerah. Dia berjuang keras," katanya.

Menurut posting-an media sosial itu, Giles menjalani pengubatan di Harriman Care and Rehab Center di Harriman, Tennessee, sejak awal tahun ini. Laman berita Reuters melaporkan, rumah sakit tidak menanggapi permintaan komentar tentang kondisi Giles pada hari Jumaat.

Ibu Giles mengatakan kepada WATE yang merupakan media afiliasi ABC bahawa anaknya menderita trauma kepala dalam kemalangan kereta yang terjadi saat seorang teman tertidur di belakang kemudi dan kemudian melanggar  penghalang nalan .
Editor : Egidius Patnistik
Sumber Reuters/KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment