Monday, May 11, 2015

Ancaman terbaru Korea Utara

Seoul: Tentera Korea Utara semalam mendakwa berjaya melancarkan peluru berpandu balistik dari kapal selam, sekali gus meningkatkan kemampuan serangan negara berkuasa nuklear itu.
Pemimpin Korea Utara, Kim Jong-Un yang menyaksikan ujian itu memuji peluru berpandu balistik itu sebagai senjata strategik bertaraf dunia.
Agensi berita rasmi Korea Utara, KCNA turut menyiarkan beberapa gambar peluru berpandu berkenaan muncul di permukaan laut selepas dilancarkan sebuah kapal selam.
Ujian itu melanggar sekatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang mengharamkan Pyongyang memiliki teknologi peluru berpandu balistik.
Teknologi itu menjadikan ancaman serangan nuklear Pyongyang ke tahap lebih tinggi kerana kapal selam Korea Utara boleh dihantar sehingga ke Semenanjung Korea serta berkemampuan membalas serangan nuklear dengan pantas.
Pakar kajian antarabangsa di Universiti Johns Hopkins di Amerika Syarikat sebelum ini memberitahu teknologi untuk membangunkan senjata itu sangat mahal dan Pyongyang memerlukan masa bertahun-tahun untuk mencapainya.
“Sekiranya benar ujian ini berjaya, Pyongyang berjaya mencapainya lebih awal daripada jangkaan semua pihak,” kata pakar kajian krisis antarabangsa di Seoul, Dan Pinkston.
Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 10 Mei 2015 @ 10:05 AM


PELURU berpandu balistik muncul di permukaan laut selepas dilancarkan dari sebuah kapal selam milik Korea Utara.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/49860#sthash.HWlpwXTn.dpuf

No comments:

Post a Comment