Monday, May 11, 2015

Video 'Haram Sambut Hari Ibu' Oleh Ustaz Azhar Idrus Muncul Semula


Diterbitkan: Isnin, 11 Mei 2015 1:10 PM

PETALING JAYA: Video pada tahun 2012 di mana Ustaz Azhar Idrus mengecam Hari Ibu sebagai perayaan yang tidak boleh disambut oleh orang Islam muncul semula di media sosial.

"Hari Ibu dikaitkan dengan Ibu Gereja, atau kuasa yang tertinggi dalam gereja, Virgin Mary, yang disambut pada minggu kedua bulan April setiap tahun. Gerakan ini bermula seawal abad ke-19, dengan gereja memohon supaya kerajaan mengisytiharkan hari ini sebagai cuti umum," kata Azhar.

Beliau dalam video berdurasi 3.47 minit itu seterusnya berkata kepada jemaah bahawa pergerakan itu telah meminta gereja, pada tahun 1862 meletakkan perayaan itu dalam kalendar gereja sebagai perayaan Kristian.

"Hari Ibu telah diisytiharkan sebagai cuti umum di semua negara-negara Kristian; ini adalah mengapa haram untuk meraikan Hari Ibu. Pada hari itu, orang akan memberikan kek kepada ibu mereka, dan mereka melakukan ini sekali setahun. Tetapi Islam mengajar untuk menjadi pemurah dengan ibu sepanjang tahun," kata Azhar.

Beliau juga menjelaskan bahawa orang Cina tidak akan merayakan Deepavali dan orang Jepun tidak menyambut Awal Muharram.

"Mereka (Jepun) tidak akan menyambut Awal Muharram kerana mereka tahu ia adalah perayaan untuk orang Muslim. Orang Mexico meraikan Krismas dan bukan Maulidur Rasul. Orang Kanada tidak meraikan Thaipusam," kata Azhar.

No comments:

Post a Comment