Sunday, July 5, 2015

1MDB: Jangan Terus Hukum PM - Hishammuddin


Diterbitkan: Ahad, 5 Julai 2015 10:34 AM
Hishammuddin Hussein.

PETALING JAYA: Rakyat Malaysia diminta untuk tidak bertindak melulu dan terus menghukum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dakwaan media antarabangsa, Wall Street Journal (WSJ) yang mengaitkan beliau dengan kemelut 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, dakwaan seperti yang dilaporkan media tersebut masih belum disahkan lagi kebenarannya.

Justeru, beliau menggesa semua pihak supaya tidak membuat sebarang spekulasi kerana ia akan memburukkan lagi keadaan.

"Saya berharap semua pihak bertenang dan tidak membuat sebarang andaian awal berhubung dakwaan tersebut.
"Saya setuju ini adalah dakwaan serius yang menarik perhatian ramai dan perlu diambil tindakan segera. Oleh itu, seperti rakyat Malaysia yang lain, saya juga ingin tahu keadaan yang sebenar," katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.
Beliau berkata ruang harus diberikan kepada pihak berkuasa khususnya pasukan petugas khas yang dianggotai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Bank Negara Malaysia untuk menyiasat dakwaan ini.
Hishammuddin juga yakin, pasukan petugas khas dalam kes ini akan menjalankan siasatan dengan segera, adil dan telus.
"Sementara pasukan tersebut melakukan siasatan, kita seluruh rakyat Malaysia perlu bersatu padu dan terus memberi sokongan kepada negara yang tercinta ini," katanya.

Pada masa sama, beliau yang juga Naib Presiden Umno menggesa pihak yang membuat dakwaan tersebut agar segera tampil dengan bukti kukuh.

Katanya, langkah tersebut penting kerana dakwaan tersebut bukan sahaja melibatkan maruah dan kredibiliti Perdana Menteri tetapi imej kerajaan Malaysia di mata dunia.

Hishammuddin turut menyokong penuh ketegasan Najib untuk mengheret pihak yang membuat dakwaan tidak berasas terhadapnya ke muka pengadilan.

"Perdana Menteri telah pun mengeluarkan kenyataan bagi menjelaskan perkara ini. Saya menyokong penuh dan tetap bersama beliau dalam ketegasannya untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang membuat dakwaan tidak berasas," katanya.

Terdahulu, WSJ terus mempertahankan laporannya bahawa berjuta-juta dolar AS disalurkan ke dalam akaun bank peribadi Najib dengan menyatakan bahawa siasatan mereka adalah berdasarkan dokumentasi yang kukuh.

Ketua Biro jurnal itu di Hong Kong, Ken Brown berkata siasatan dilakukan dengan sangat serius kerana ia melibatkan tuduhan terhadap pemimpin tertinggi negara.

"Kami sangat berhati-hati dan kami percaya siasatan dan dokumen-dokumen yang kita ada adalah kukuh dan datang daripada penyiasatan yang boleh dipercayai dan bukan siasatan politik.

"Dokumen-dokumen yang kita lihat telah dikongsi dengan Peguam Negara Malaysia dan yang lain-lain dalam kerajaan. Ia telah dilihat oleh Perdana Menteri," Brown memberitahu CNBC dalam satu wawancara pada Sabtu.

Najib bagaimanapun telah menafikan penemuan WSJ pada Jumaat, dengan menyatakan bahawa ia adalah satu muslihat politik oleh lawan-lawannya untuk menjatuhkan seorang Perdana Menteri yang dipilih secara demokratik.

No comments:

Post a Comment