Thursday, October 1, 2015

NATO bantu usaha tawan Kunduz


Kunduz: Pasukan khas NATO semalam menyertai tentera Afghanistan dalam usaha mengundurkan kumpulan Taliban yang menawan sebahagian bandar raya ini.

Pertempuran sengit dilaporkan berlaku berhampiran lapangan terbang di bandar itu, tempat tentera kerajaan berundur selepas Taliban menguasai bandar itu Isnin lalu, kemenangan pertama mereka sejak digulingkan pada 2001.


Penguasaan Taliban terhadap Kunduz mencetuskan persoalan mengenai keupayaan tentera Afghanistan dalam menghadapi kumpulan militan itu bersendirian selepas misi NATO berakhir Disember lalu.

Tentera Afghanistan sepatutnya melancarkan kempen mereka sendiri untuk menawan semula Kunduz tetapi serangan terhadap konvoi bantuan yang menuju ke bandar itu memaksa bantuan tentera asing diperlukan.

NATO berkata, pasukan khasnya sudah berada di wilayah itu dan tentera Amerika Syaruikat juga membantu dengan melancarkan tiga serangan udara di sekitar bandar berkenaan.

Sumber tentera Barat berkata, pasukan NATO itu terdiri daripada askar Amerika Syarikat, Britain dan Jerman.

Ia bagaimapaun tidak menyebut jumlah mereka.

Sementara itu, agensi pengintipan Afghanistan berkata, serangan udara Amerika Syarikat membunuh ‘gabenor bayangan’ Taliban Mawlawi Salam bersama-sama timbalannya dan 15 anggota Taliban lain.

Kejatuhan bandar Kunduz, ibu negeri wilayah itu menyebabkan ribuan penduduknya yang cemas, melarikan diri ke tempat lebih selamat.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 1 Oktober 2015 @ 6:28 AM

ANGGOTA keselamatan dan tentera Afghanistan melakukan operasi di sempadan Kunduz dengan Baghlan ketika bersiap sedia melancarkan operasi menawan semula wilayah itu, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/81447#sthash.XxvwDHSu.dpuf

No comments:

Post a Comment