Thursday, October 1, 2015

PM Akan Saman Jika WSJ Tak Guna Akta Speech - Peguam


Diterbitkan: Rabu, 30 September 2015 7:49 PM

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak akan hanya memfailkan saman terhadap akhbar Wall Street Journal (WSJ) jika syarikat penerbitan itu tidak menggunakan Akta Speech berkaitan laporannya mengenai perdana menteri.
Akta Speech melindungi syarikat Amerika Syarikat (AS), khususnnya syarikat media, daripada berdepan penghakiman fitnah di luar negara.
Sehubungan itu, peguam Najib, Datuk Mohd Hafarizam Harun berkata, beliau telah menulis kepada Peguam Kanan Philip Jeyaretnam, yang mewakili WSJ, untuk bertanya sama ada akhbar yang berpejabat di AS itu akan memohon untuk menggunakan akta berkenaan atau sebaliknya.
"Saya tidak mahu memfailkan kes di Malaysia yang kemudiannya menjadi penghakiman atas kertas di Amerika kerana WSJ akan katakan ia mahu guna Akta Speech itu.
"Ia akan menjadi usaha yang sia-sia. Kenapa perlu biarkan badan kehakiman asing menyatakan mahkamah kita tidak amalkan kebebasan bersuara," soalnya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Rabu.
Beliau menjelaskan bahawa akta itu melarang penguatkuasaan penghakiman, sehingga Najib boleh menunjukkan bahawa mahkamah di Malaysia adalah bebas sepertimana di AS dan kebebasan bersuara termasuk media juga sama.
Katanya, jika WSJ tidak mahu menggunakan akta berkenaan, beliau akan menasihatkan perdana menteri supaya menyaman syarikat penerbitan asing itu.
Sebelum ini, WSJ menyiarkan laporan yang mendakwa bahawa RM2.6 bilion telah didepositkan ke dalam akaun peribadi perdana menteri.
Bagaimanapun, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan bahawa dana dalam akaun Najib itu adalah sumbangan dari Timur Tengah.
Susulan itu, Pejabat Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan bahawa artikel itu berunsur sabotaj politik, manakala 1MDB pula menegaskan bahawa tiada dana dipindahkan ke akaun Najib.

No comments:

Post a Comment