Tuesday, January 19, 2016

Korea Utara gugur sejuta risalah propaganda


SEOUL – Korea Utara menggugurkan hampir sejuta risalah propaganda di Korea Selatan sejak seminggu lalu, kata Seoul semalam berhubung perang propaganda yang kian rancak dan tercetus selepas Pyongyang melakukan ujian nuklear terbarunya.
Risalah itu yang dihantar dengan belon-belon helium, merupakan tindak balas Korea Utara selepas Korea Selatan menyiarkan siaran propaganda menggunakan rangkaian pembesar suara gergasi di sempadan kedua-dua negara.
Korea Utara turut menyiarkan siaran propagandanya dan menyebarkan risalah mengecam Presiden Korea Selatan, Park Geun-hye.
Perang propaganda itu berlaku selepas Korea Utara mengadakan ujian bom nuklear kali keempat yang menerima kecaman dunia pada 6 Januari lalu.
Kementerian Pertahanan Korea Selatan berkata, risalah Pyongyang itu digugurkan hampir setiap hari dengan kebanyakannya jatuh dekat kawasan sempadan di wilayah Gyeonggi, manakala sebahagian lagi sampai ke Seoul.
Menurutnya, Korea Utara menggunakan belon-belon helium yang dipasang bom jangka. Belon-belon itu meletup dan menyebarkan risalah itu. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0119&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3xgszjh00 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment