OHIO - AMERIKA SYARIKAT. Sepasang suami isteri Muslim diarahkan turun dan meninggalkan pesawat hanya kerana menyebut perkataan ALLAH.
Nazia Ali dan suaminya, Faisal menaiki pesawat Delta Airline dalam perjalanan pulang ke Ohio dari lawatan ke London dan Paris selepas menyambut ulang tahun perkahwinan mereka yang ke 10.
Memetik Washington Post, salah seorang krew penerbangan memberitahu juruterbang, pasangan Muslim berkenaan yang duduk di kelas ekonomi telah menimbulkan perasaan kurang senang.
Krew penerbangan tersebut mendakwa Nazia menggunakan telefon bimbit dan memakai tudung manakala suaminya sedang berpeluh-peluh.
Menurutnya lagi, dia turut mendengar pasangan itu menyebut perkataan ALLAH.
Susulan dakwaan itu, juruterbang memutuskan untuk tidak berlepas sehinggalah pasangan tersebut dikeluarkan daripada pesawat.
"Kami berada di tempat duduk kami selama 45 minit sebelum pegawai lapangan terbang meminta kami turun bersama untuk bertanya beberapa soalan.
"Adakah anda mahu kami membawa barangan kami dan pegawai berkenaan menjawab 'ya, anda tidak akan menaiki pesawat ini," kata Nazia.
Tambah Nazia lagi, ia sdalah satu penghinaan
"Kami dilayan seperti penjenayah.
"Kami adalah rakyat Amerika. Anda tidak boleh melakukan ini kepada kami, " katanya yang berasal dari Pakistan dan merupakan rakyat AS selama 16 tahun.
Berikutan insiden ini, kumpulan memperjuangkan hak Muslim menyifatkan tindakan menghalang pasangan itu menaiki pesawat pada 26 Julai dari Paris ke  ke Lapangan Terbang Antarabangsa Cincinnati Northern Kentucky adalah sebagai 'pemprofilan agama'
Wakil Majlis Perhubungan Amerika-Islam Cincinnati, Sana Hassan mengesa kerajaan AS mengambil tindakan dan mengumumkan rancangan untuk menfailkan aduan terhadap Delta Airline kepada Jabatan Pengangkutan AS.
Sementara itu, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kepada The Washington Post, syarikat penerbangan itu berkata, pihaknya mengutuk diskriminasi berkaitan hal umur, bangsa, kewarganegaraan, agama, orientasi seksual atau jantina.
"Sebagai syarikat penerbangan global yang membawa beratus-ratus ribu penumpang setiap hari, Delta sangat komited untuk memberikan khidmat dengan rasa hormat kepada semua pelanggan kami.
"Delta akan menyiasat perkara ini dan akan memberi bayaran balik kepada pelanggan," petik kenyataan.
Memetik AP, pasangan itu mendapat bayaran pampasan untuk bilik hotel dan terbang semula pada hari berikutnya.