Thursday, April 1, 2010

Demi Pertahan Zionis-Israel Umno-BN Sanggup Hukum Anwar



Kerajaan Umno-Barisan Nasional berada dalam keadaan terdesak sehingga terpaksa mempertahankan hubungannya dengan syarikat komunikasi pro Zionis-Israel, APCO Worldwide apabila membuat keputusan untuk menghadapkan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke jawatankuasa khas Parlimen.

Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali berkata demi mempertahan isu APCO yang semakin memakan diri Umno-BN, kerajaan mahu mengenakan tindakan ke atas Anwar kerana mahu menutup skandal itu.

"Saya tidak terkejut dengan tindakan kerajaan. Ini membuktikan bahawa Umno dalam keadaan tertekan dan sanggup pertahankan Zionis dan APCO untuk mengorbankan Datuk Seri Anwar.

"Speaker telah mengarahkan Datuk Seri Anwar untuk memberikan keterangan di Parlimen. Walaupun saya telah bangkitkan prosedur itu tidak tak kena, kalau prosedur digunakan 37(1) ia mestilah dibangkit ketika ahli Dewan sedang bercakap, tetapi perkara ini dibangkitkan setelah selesai ucapan Ketua Pembangkang bebrapa hari selepas itu," jelas Azmin.

Kata beliau, meskipun Anwar mengemukakan bukti yang cukup jelas mengenai peranan APCO dan slogan 1Malaysia yang diciplak dari slogan Satu Israel, namun kerajaan tetap meneruskan tindakan mereka untuk menghukum Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

"Kenyataan Datuk Seri Anwar berdasarkan bukti yang cukup kuat dan kukuh termasuk beberapa perjanjian yang telah ditandatangani antara Umno dan kumpulan Zionis. Jadi apalagi yang mereka tidak puas hati?," soal beliau.Azmin yang juga Naib Presiden KEADILAN berkata, Pakatan Rakyat akan tetap mempertahankan kenyataan Anwar berdasarkan bukti yang dikemukakan sebelum ini .

"Umno dalam keadaan terdesak untuk hadapkan Datuk Seri Anwar ke jawatankuasa khas tetapi kita akan gunakan ruang ini untuk pertahankan kes kita dengan bukti cukup kukuh supaya rakyat tahu siapa sebenarnya agen Zionis dan dalam perkara ini bukan setakat Zionis tetapi golongan perisik yang pernah berkhidmat dengan rejim Israel," tegas Azmin lagi.

Azmin menegaskan berlaku salah tafsir dalam peruntukan itu yang sepatutnya diguna pakai hanya terhadap anggota Kabinet kerana mereka terlibat secara langsung dalam mengemukakan rang undang-undang di peringkat jemaah menteri dan bukan Ahli Parlimen yang sekadar membahaskan undang-undang tersebut.

"Maka yang dimaksud dengan mengelirukan Dewan ini ialah sekiranya seseorang menteri itu bercakap dalam Dewan dengan tidak berasaskan fakta betul dan tepat dalam keadaan beliau mengetahui bahawa ia boleh ditafsir sebagai mengelirukan Dewan.

"Bukan ahli Dewan kerana kita bukan menteri kabinet dan kita tidak ada akses kepada maklumat kerajaan. Kalaupun dikatakan mengelirukan Dewan, kita telah mengemukakan bukti yang kukuh termasuk perjanjian malahan Ahli Parlimen BN agak terkejut keupayaan Datuk Seri Anwar mempertahankan tuduhan ini dan mengemukakan bukti yang cukup jelas dan terperinci," kata Ahli Parlimen Gombak itu.

Ditanya penafian APCO, beliau berkata "APCO Malaysia menafikan kenyataan pembangkang, tetapi APCO Worldwide menafikan kenyataan APCO Malaysia. Kalau kita tengok dalam tempoh 24 jam ada dua keterangan daripada APCO yang berbeza antara satu sama lain. Ini membuktikan APCO Worldwide telah mengesahkan memang benar mereka pernah berkhidmat dengan rejim Israel seperti yang dinyatakan Datuk Seri Anwar," jelas Azmin. -SK

No comments:

Post a Comment