Sunday, April 4, 2010

Lebih 40,000 penyokong Thaksin banjiri Bangkok

BANGKOK - Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan Baju Merah sekali lagi memenuhi ibu kota Bangkok untuk mendesak kerajaan membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya baru.

Polis menganggarkan jumlah penunjuk perasaan yang terbabit dalam demonstrasi terbaru ini adalah sekitar 40,000 orang.

Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva ketika berunding dengan pemimpin Baju Merah baru-baru ini bersedia mengadakan pilihan raya lebih awal, tetapi ditolak.

"Kami tidak mahu Perdana Menteri Abhisit terus berkuasa sepanjang sembilan bulan ini," kata pemimpin Baju Merah, Korkaew Pikulthong.

Baju Merah, juga penyokong bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra mendakwa demonstrasi terbaru kali ini akan menjadi perhimpunan terbesar sejak ia dilancarkan pada 14 Mac lalu dengan jumlah lebih 100,000 orang.

Sehari sebelum itu, lebih 4,000 penunjuk perasaan berpakaian merah jambu berhimpun untuk menentang demonstrasi Baju Merah.:

Perhimpunan diadakan di Monumen Raja Rama IV di hadapan Dataran Lumpini pada tengah hari kelmarin.

Presiden Persatuan Hotel Thailand, Prakit Chinamourphong berkata, industri pelancongan kerugian lebih 10 bilion baht (RM900 juta) sejak Baju Merah memulakan demonstrasi di ibu kota pada 12 Mac lalu.

"Saya tidak dapat hentikan bantahan oleh Baju Merah.

Tetapi, saya bimbang mengenai insiden pengeboman kerana ini akan memberi kesan psikologi kepada orang ramai, terutama pelancong," katanya.

No comments:

Post a Comment