Sunday, June 27, 2010

Kembar siam Iraq tiba di Saudi


15/7

MENTERI Kesihatan Arab Saudi, Dr. Abdullah Al-Rabeeah (kanan), memeriksa kembar Zainab dan Ruqiya ketika tiba di King Abdul Aziz Medical City di Riyadh.

RIYADH – Sepasang kembar siam perempuan Iraq, Zainab dan Ruqiya diterbangkan dengan helikopter dari tempat asal mereka di Najaf terus ke Arab Saudi untuk menjalani pembedahan pemisahan di King Abdul Aziz Medical City di sini kelmarin.
Bapa kembar itu, Naseer Muhammad Hassan menjunjung kasih keprihatinan pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah Abdul Aziz yang mengarahkan pembedahan dilakukan segera dengan pembiayaan baginda sendiri selain meringankan beban keluarga miskin itu.
Bayi tersebut dilahirkan pada 5 Jun lalu dengan bercantum di bahagian dada. Setakat ini, pusat perubatan terbesar itu telah berjaya memisahkan 27 kembar siam dari 16 buah negara termasuk pasangan Malaysia, Filipina, Poland, Cameroon dan Mesir.
Akhbar Arab News melaporkan baru-baru ini, Raja Abdullah turut menanggung pembedahan selama enam jam terhadap kembar siam dari sebuah keluarga miskin Jordan yang berusia tiga bulan, Mohammed dan Amjad. – Agensi
kredit : kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment