Sunday, June 27, 2010

Malaysia sertai latihan tentera di Hawaii


15/7
WASHINGTON: Malaysia buat kali pertama menyertai 13 negara lain dalam Latihan Tentera Lingkungan Pasifik 2010 (RIMPAC) diketuai Amerika Syarikat selama enam minggu di perairan Hawaii membabitkan 20,000 anggota tentera yang berlatih cara bertindak menghadapi krisis.
RIMPAC 2010 adalah latihan perang maritim terbesar dunia yang berlangsung setiap dua tahun sekali. Selain, Malaysia, Colombia, Perancis dan Thailand adalah peserta terbaru RIMPAC, menurut Armada Ketiga Amerika yang menyelaras latihan itu.
Hubungan Malaysia dengan Amerika bertambah baik sejak Presiden Barack Obama mengambil alih jawatan. Malaysia mengumumkan bulan ini bahawa ia akan turut menyertai Cobra Gold.
RIMPAC kali ini juga akan menjalankan latihan memerangi serangan lanun, salah satu kebimbangan di Selat Melaka.
Dengan penyertaan negara berkenaan buat pertama kali, mereka didedahkan dengan cara kami beroperasi, kata Kapten Tentera Laut AS, Paul McKeon, pegawai kawalan latihan RIMPAC.
Ini akan membolehkan peserta baru menjadi sebahagian daripada pertubuhan multinasional sekiranya ada panggilan kecemasan dalam kejadian krisis di peringkat antarabangsa, sama ada keganasan atau sesuatu yang berlaku secara semula jadi atau perbuatan manusia, katanya. AFP
Sumber : Bharian.com.my

No comments:

Post a Comment