Friday, June 18, 2010

Konsul Amerika minta kerajaan rejim Zionis minta siasatan ke atas insiden seorang rakyat Amerika ditembak di mata



June 18th, 2010 

Jumaat, 18/06/2010 – Semasa pegawai tentera sempadan Israel menembak seorang penunjuk perasaan aman berdekatan tempat pemeriksaan Qalandia pada 1 Jun lepas, ramai saksi yang memaklumkan bahawa tentera rejim Zionis telah melepaskan 3 pemacu gas pemedih mata yang berkelajuan tinggi tepat ke arah seorang penunjuk perasaan warganegara Amerika, Emily Henochowicz, 21. Tembakan itu tepat terkena muka gadis itu dan menyebabkan sebelah matanya buta. Sekarang ini, hanya selepas beribu-ribu desakan dibuat supaya siasatan dilakukan ke atas insiden itu, Konsul AS di Jerusalem pun meminta kerajaan rejim Zionis membuat penjelasan berkaitan insiden itu.
Aktivis-aktivis keamanan Amerika telah menghantar petisyen kepada kerajaan mereka berhubung insiden itu dan memaklumkan bahawa respon yang diterima adalah lemah dan seperti tidak bermakna. Namun, kata mereka lagi, ia adalah lebih baik daripada tiada respon langsung.
Henochowicz, 21 telah berada di Jerusalem sejak 6 minggu lalu bagi mengikuti program pertukaran pelajar di Akademi Seni dan Rekacipta Bezalel. Gadis itu merupakan belajar seni lukis dan berkata bahawa kecederaan pada matanya telah memusnahkan masa depan kerjayanya sebagai seorang pelukis. Bapa Henochowicz berasal dari Israel dan gadis itu mempunyai dua kerakyatan iaitu Israel dan AS.
sumber : http://www.imemc.org
penterjemah : salwa

No comments:

Post a Comment