Sunday, June 13, 2010

Pengakuan Putri Anis sedia dikaji



RAJA TENGKU PUTRI ANIS ketika dimasyhurkan sebagai pewaris keturunan Puteri Saadong di Kota Bharu Selasa lalu.


PASIR MAS - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan bersedia untuk mengkaji kebenaran pengakuan Raja Tengku Putri Anis Raja Sazali bahawa beliau adalah pewaris keturunan Puteri Saadong dengan syarat wanita itu perlu mengemukakan bukti-bukti berkaitan.
Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, syarat lain ialah melibatkan aspek penerimaan masyarakat kerana jika masyarakat tidak dapat menerima pengakuan wanita itu, pengiktirafan tidak boleh diberikan.
"Kalau masyarakat telah menerima perkara ini, kita bersedia untuk membuat kajian kebenarannya dan perlulah mengemukakan bukti-bukti berkaitan," katanya selepas merasmikan Program Merakyatkan Seni Pesta Dikir Barat di sini malam semalam.
Baru-baru ini, Raja Tengku Putri Anis, 24, muncul dengan pengakuan sebagai pewaris keturunan Puteri Saadong yang terkenal dalam mitos sejarah Kesultanan Kelantan dan Selasa lalu beliau telah dimasyhurkan sebagai Sri Ratu Saadong ketujuh.
Pemasyhuran Raja Tengku Putri Anis dilakukan oleh wakil raja nusantara, Kanjen Pangeran Norman Hadi Negoro dan Kanjen Mas'ud Toyyib dari Keraton Surakarta Hadiningrat, Indonesia.

No comments:

Post a Comment